Ohlédnutí za rokem 2021

Turbulentní doba

V roce 2021 jsme měli spoustu zásadních výzev, úkolů a překážek. Chtěl bych napsat, že se nám je podařilo všechny zvládnout, ale to bych si lhal do kapsy. Spoustu jsme jich odložili, některé nezvládli a párkrát jsme jednoduše řekli „ne“. Za těch pár, které jsme zvládli, jsem ale neskutečně šťastný. Už jenom prostý fakt, že „jedeme dál“, mě musí těšit, protože doba je náročná a jak jsem slýchával v jednom z předmětů na vysoké škole – doslova turbulentní.

Kdo by nechtěl číst dál, tak jenom heslovitě: rostli jsme o 41 % na 46mil. Kč, nová prodejna už je na spadnutí, máme několik nováčků v týmu (a hledáme další), spoustu nových značek (a chceme další) a udělali jsme pár dobrých skutků.

Tímto děkuji za pozornost čtenářům úvodu a dále už jenom pro zaryté fanoušky a moji mámu.


A protože není všechno růžové, tak co beru jako největší zklamání? Rozhodně pomalý postup s otevíráním nové prodejny, kterou jsem plánoval otevřít v září 2021 a nakonec je z toho snad leden 2022. Dalším zklamáním je neúspěch akvizic několika značek, o které jsme měli velký zájem. Třeba nám nová prodejna pomůže.

Prodejna už snad

Už v dubnu 2021 jsme našli prostor vhodný pro naši novou prodejnu. Hledání od roku 2017 se tak zdálo u konce a začal nový kolotoč. Hledání architektů, zařizování úvěru a pak pořád dokola vymýšlení, jak bude naše nová prodejna fungovat.

Komplikace s prodejnou nám působí ztráty nejen finanční, personální, ale komplikuje nám i akvizice značek. Například již domluvený Oris stále nemůžeme prodávat, protože se prodejnu nepodařilo otevřít v termínu. Netřeba pak mluvit o vráskách a šedivých vlasech.

Čím je ale prodejna blíž finále, tím větší radost z ní mám a věřím, že pro nás i zákazníky bude dobře fungovat. Tohle je pro Helveti opravdu velký krok a snad nás hodně v dobrém naučí.

Jedeme do finále

Nové tváře

Nabírali jsme také spoustu nových kolegů, protože nejen že rosteme a potřebujeme pomoct s expedicí, zákaznickým servisem, marketingem, ale bylo také potřeba sehnat schopné lidi na novou prodejnu. Bohužel nám ze 6 nových kolegů jeden velmi šikovný dal brzy vale (i tak moc díky Vašku), protože našel vysněnou práci ve svém auto-moto oboru a s druhou kolegyní jsme se museli rozloučit z naší strany.

O to víc si vážím dlouhodobých kolegů, kteří se stali pilíři Helveti a bez nich by to jednoduše nešlo. Zároveň pokračujeme v hledání 2 šikovných lidí, kteří nám pomohou růst zvládnout bez ztráty kytičky.

5 nových značek

Během roku jsme do nabídky získali skvělé značky.

  • Ball – rychlík jménem Ball přijíždí do stanice Helveti a způsobil u nás doslova uragán.
  • Iron Annievítáme na palubě a těšíme se, že nahradí alespoň z části Junkers.
  • Edox jsme představili na blogu a nemohl chybět ani jeho mladší bratříček Claude Bernard.
  • A na poslední chvíli se ozval slovenský Biatec, kterého jsme velmi rádi mezi značky zařadili.

Oris už byl u nás dokonce chvíli (přesně 1 den) v prodeji a pevně doufám, že po otevření prodejny se u nás nakonec objeví. Jisté to však ani z daleka není, protože se změnila vlastnická struktura a tím i vedení distribuce. Jednání tak začínají nanovo. I proto se ohlížíme po obdobné značce, která by jej nahradila / doplnila.

Pár dalších značek ve spojitosti s novou prodejnou usilovně domlouváme a zadaří-li se, bude to velká pecka.

Rosteme o 41 %

Z 33mil. Kč za rok 2020 jsme se v roce 2021 dostali na 46mil. Kč (bez DPH). Hranice 50mil. nám tak zůstala oproti velmi optimistickému plánu ještě skryta, ale dlouho snad odolávat nebude.

Obrat od založení firmy

Jak ale rád říkám: „Udělat velký obrat není těžké, ale mít z toho nějaký zisk už je umění“. A tam se pořád učím a učím 🙂

Děláme vlny

Aby nás práce bavila a nebyla moc monotónní, tak jsme na konci roku rozjeli šperky. Začínáme s Beringem, na který dokonce běžela letáková kampaň po Praze. Kontrolní otázka – našli jste leták ve schránkách? Další v řadě budou šperky Boccia Titanium.

Šlápli jsme víc do offline reklamy, aby nás znalo ještě více lidí. Mohli jste tak vidět billboardy v Praze a Opavě, slyšet nás v 6 rádiích a občas byla i zmínka v časopise. Nejlepší reklamou nám ale stále zůstává osobní doporučení spokojených zákazníků. Děkujeme!

Ale protože naším hlavním revírem zůstává Internet, investovali jsme do propagace hlavně tam a konečně jsme se rozhoupali i k Youtube reklamě. Natáčení promo videa odhalilo velké mezery v psaní scénářů 🙂 No posuďte sami na těchto 3 kouscích.

  1. Hodinky s příběhem
  2. Hodinky Junghans
  3. Architekt Jan Stolín
Helveti.cz: Hodinky s příběhem.

Ale my to nevzdáme a to další už bude lepší 🙂

Můžeš-li udělat radost, musíš

Heslo Jiřího Stránského, které se mi po přečtení knihy zarylo do kůže: Můžeš-li udělat radost, musíš! A jelikož my můžeme, tak musíme.

Rok 2021 zkoušel spoustu lidí. Jen si to vemte: Covid, tornáda, krach Bohemia Energy a zdražení energií, rostoucí inflace a strach lidí o zaměstnání. Zkusili jsme přispět svou troškou do mlýna a pomáhat:

  • Pomáhali jsme společně Moravě po tornádu.
  • Dražili jsme dvoje hodinky (Bulova a Davosa) na pomoc oddělení Neonatologie v pražském Apolináři.
  • Stali jsme se Ježíškovými vnoučaty a věnovali 3 seniorům hodinky v celkové ceně 15tis. Kč.
  • Podpořili jsme finančně Zdravotní klauny.
  • Naivně jsem se pokoušeli zachránit opavský fotbal v 1. lize.
  • Všechny naše aktivity si můžete prohlédnout na stránce Podporujeme.

Testovali jsme a oslavovali skvělé novinky

  • Jirka Bareš je známý svým ortodoxním přístupem k testování hodinek. Vzpomeňme jeho floorballový test, házení hodinek z balkónu a jiné extrémní testy. Tentokrát vařil své Gshocky v rendlíku a kromě pobavení taky dokázal, že Casio GShock jsou nesmrtelné hodinky.
  • Já jsem vzal do Laponska Citizeny, které nosil sám Ray Mears. A byl to docela boj, ale ne s hodinkami jako spíš s mou fyzickou a psychickou kondicí.
  • Bulova představila k 50. letému výročí výstupu na měsíc limitku Bulova Lunar Pilot a dle nás se hodně povedly!
  • Spojení hodinek Citizen a ságy Star Wars je k vidění nejen na našem blogu, ale stále i v obchodě. Kdo by o hodinky stál, stačí se k nám zastavit.

Obor se konsoliduje, zdražuje a dodávky zpomalí

Ti bystřejší si všímají, že i na hodinářský obor došla vlna konsolidace. A to ani ne tak na úrovni retailu, ale spíše velkoobchodu. Z našeho historicky prvního dodavatele firmy Design Trade se stává po akvizici Janeba Time (a Time Trade) doslova gigant na poli distribuce hodinek. Jen si to vemte: Seiko, Certina, Wenger, Victorinox, Swatch, Union Glasshüte, Boccia Titanium, Lorus, Pulsar a nově: Frederique Constant, Junghans, Alpina, Oris, Perrelet, Festina, Candino, Jaguar, Lotus, Calypso. Slibuji si od toho ještě vyšší kvalitu služeb a usnadnění komunikace, když bude vše pod jednou střechou. Tímto ještě jednou gratuluji do DT a těším se na další spolupráci.

Další změnou je nový majitel distributora (nejen) značky Casio – firmy Fast, kterou koupilo sdružení PPF, EC Investments a Rockaway Capital.

V roce 2022 se dá předpokládat, že většina značek přistoupí ke zdražení hodinek z důvodu růstu cen vstupů (energie, materiál, práce). Rolex už zdražil v míře cca 5 % a podobné zdražení bych očekával i u ostatních značek. Maximální zdražení odhaduji na 10 % pro značku.

Přicházejí také signály, že i na hodinářský byznys dopadají problémy s dodávkami materiálů a horší dostupností samotných hodinek. Narůstají dodací lhůty u jinak běžně dostupných modelů a náhradních dílů. Je ale možné, že se situace rychle ustálí.

Ostatně nejsem prognostik, do výrobního řetězce nemám přístup a všechno jsou to tak jenom odhady. Sám jsem zvědavý, co se bude dít v roce 2022 a jak to ovlivní Helveti.

Hlavně zdraví

Vám všem děkuji za důvěru a přízeň. Mé poděkování letí také k mým kolegům, kterým opět smekám nad zvládnutou sezónou a věřím, že přijde čas i na mírné upuštění páry. Všem přeji hlavně zdraví a štěstí v roce 2022.

Za Helveti.cz – hlavní nástěnkář, Jiří Štencek

Rádi si čtete naše články? Navštivte také náš e-shop s hodinkami.
Přihlaste se k odběru novinek:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.