V roce 2021 jsme měli spoustu zásadních výzev, úkolů a překážek. Chtěl bych napsat, že se nám je podařilo všechny zvládnout, ale to bych si lhal do kapsy. Spoustu jsme jich odložili, některé nezvládli a párkrát jsme jednoduše řekli „ne“. Za těch pár, které jsme zvládli, jsem ale neskutečně šťastný. Už jenom prostý fakt, že „jedeme dál“, mě musí těšit, protože doba je náročná a jak jsem slýchával v jednom z předmětů na vysoké škole – doslova turbulentní.
Kdo by nechtěl číst dál, tak jenom heslovitě: rostli jsme o 41 % na 46mil. Kč, nová prodejna už je na spadnutí, máme několik nováčků v týmu (a hledáme další), spoustu nových značek (a chceme další) a udělali jsme pár dobrých skutků.
Tímto děkuji za pozornost čtenářům úvodu a dále už jenom pro zaryté fanoušky a moji mámu.
A protože není všechno růžové, tak co beru jako největší zklamání? Rozhodně pomalý postup s otevíráním nové prodejny, kterou jsem plánoval otevřít v září 2021 a nakonec je z toho snad leden 2022. Dalším zklamáním je neúspěch akvizic několika značek, o které jsme měli velký zájem. Třeba nám nová prodejna pomůže.
Prodejna už snad
Už v dubnu 2021 jsme našli prostor vhodný pro naši novou prodejnu. Hledání od roku 2017 se tak zdálo u konce a začal nový kolotoč. Hledání architektů, zařizování úvěru a pak pořád dokola vymýšlení, jak bude naše nová prodejna fungovat.
Komplikace s prodejnou nám působí ztráty nejen finanční, personální, ale komplikuje nám i akvizice značek. Například již domluvený Oris stále nemůžeme prodávat, protože se prodejnu nepodařilo otevřít v termínu. Netřeba pak mluvit o vráskách a šedivých vlasech.
Čím je ale prodejna blíž finále, tím větší radost z ní mám a věřím, že pro nás i zákazníky bude dobře fungovat. Tohle je pro Helveti opravdu velký krok a snad nás hodně v dobrém naučí.
Nové tváře
Nabírali jsme také spoustu nových kolegů, protože nejen že rosteme a potřebujeme pomoct s expedicí, zákaznickým servisem, marketingem, ale bylo také potřeba sehnat schopné lidi na novou prodejnu. Bohužel nám ze 6 nových kolegů jeden velmi šikovný dal brzy vale (i tak moc díky Vašku), protože našel vysněnou práci ve svém auto-moto oboru a s druhou kolegyní jsme se museli rozloučit z naší strany.
O to víc si vážím dlouhodobých kolegů, kteří se stali pilíři Helveti a bez nich by to jednoduše nešlo. Zároveň pokračujeme v hledání 2 šikovných lidí, kteří nám pomohou růst zvládnout bez ztráty kytičky.
5 nových značek
Během roku jsme do nabídky získali skvělé značky.
- Ball – rychlík jménem Ball přijíždí do stanice Helveti a způsobil u nás doslova uragán.
- Iron Annie – vítáme na palubě a těšíme se, že nahradí alespoň z části Junkers.
- Edox jsme představili na blogu a nemohl chybět ani jeho mladší bratříček Claude Bernard.
- A na poslední chvíli se ozval slovenský Biatec, kterého jsme velmi rádi mezi značky zařadili.
Oris už byl u nás dokonce chvíli (přesně 1 den) v prodeji a pevně doufám, že po otevření prodejny se u nás nakonec objeví. Jisté to však ani z daleka není, protože se změnila vlastnická struktura a tím i vedení distribuce. Jednání tak začínají nanovo. I proto se ohlížíme po obdobné značce, která by jej nahradila / doplnila.
Pár dalších značek ve spojitosti s novou prodejnou usilovně domlouváme a zadaří-li se, bude to velká pecka.
Rosteme o 41 %
Z 33mil. Kč za rok 2020 jsme se v roce 2021 dostali na 46mil. Kč (bez DPH). Hranice 50mil. nám tak zůstala oproti velmi optimistickému plánu ještě skryta, ale dlouho snad odolávat nebude.
Jak ale rád říkám: „Udělat velký obrat není těžké, ale mít z toho nějaký zisk už je umění“. A tam se pořád učím a učím 🙂
Děláme vlny
Aby nás práce bavila a nebyla moc monotónní, tak jsme na konci roku rozjeli šperky. Začínáme s Beringem, na který dokonce běžela letáková kampaň po Praze. Kontrolní otázka – našli jste leták ve schránkách? Další v řadě budou šperky Boccia Titanium.
Šlápli jsme víc do offline reklamy, aby nás znalo ještě více lidí. Mohli jste tak vidět billboardy v Praze a Opavě, slyšet nás v 6 rádiích a občas byla i zmínka v časopise. Nejlepší reklamou nám ale stále zůstává osobní doporučení spokojených zákazníků. Děkujeme!
Ale protože naším hlavním revírem zůstává Internet, investovali jsme do propagace hlavně tam a konečně jsme se rozhoupali i k Youtube reklamě. Natáčení promo videa odhalilo velké mezery v psaní scénářů 🙂 No posuďte sami na těchto 3 kouscích.
Ale my to nevzdáme a to další už bude lepší 🙂
Můžeš-li udělat radost, musíš
Heslo Jiřího Stránského, které se mi po přečtení knihy zarylo do kůže: Můžeš-li udělat radost, musíš! A jelikož my můžeme, tak musíme.
Rok 2021 zkoušel spoustu lidí. Jen si to vemte: Covid, tornáda, krach Bohemia Energy a zdražení energií, rostoucí inflace a strach lidí o zaměstnání. Zkusili jsme přispět svou troškou do mlýna a pomáhat:
- Pomáhali jsme společně Moravě po tornádu.
- Dražili jsme dvoje hodinky (Bulova a Davosa) na pomoc oddělení Neonatologie v pražském Apolináři.
- Stali jsme se Ježíškovými vnoučaty a věnovali 3 seniorům hodinky v celkové ceně 15tis. Kč.
- Podpořili jsme finančně Zdravotní klauny.
- Naivně jsem se pokoušeli zachránit opavský fotbal v 1. lize.
- Všechny naše aktivity si můžete prohlédnout na stránce Podporujeme.
Testovali jsme a oslavovali skvělé novinky
- Jirka Bareš je známý svým ortodoxním přístupem k testování hodinek. Vzpomeňme jeho floorballový test, házení hodinek z balkónu a jiné extrémní testy. Tentokrát vařil své Gshocky v rendlíku a kromě pobavení taky dokázal, že Casio GShock jsou nesmrtelné hodinky.
- Já jsem vzal do Laponska Citizeny, které nosil sám Ray Mears. A byl to docela boj, ale ne s hodinkami jako spíš s mou fyzickou a psychickou kondicí.
- Bulova představila k 50. letému výročí výstupu na měsíc limitku Bulova Lunar Pilot a dle nás se hodně povedly!
- Spojení hodinek Citizen a ságy Star Wars je k vidění nejen na našem blogu, ale stále i v obchodě. Kdo by o hodinky stál, stačí se k nám zastavit.
Obor se konsoliduje, zdražuje a dodávky zpomalí
Ti bystřejší si všímají, že i na hodinářský obor došla vlna konsolidace. A to ani ne tak na úrovni retailu, ale spíše velkoobchodu. Z našeho historicky prvního dodavatele firmy Design Trade se stává po akvizici Janeba Time (a Time Trade) doslova gigant na poli distribuce hodinek. Jen si to vemte: Seiko, Certina, Wenger, Victorinox, Swatch, Union Glasshüte, Boccia Titanium, Lorus, Pulsar a nově: Frederique Constant, Junghans, Alpina, Oris, Perrelet, Festina, Candino, Jaguar, Lotus, Calypso. Slibuji si od toho ještě vyšší kvalitu služeb a usnadnění komunikace, když bude vše pod jednou střechou. Tímto ještě jednou gratuluji do DT a těším se na další spolupráci.
Další změnou je nový majitel distributora (nejen) značky Casio – firmy Fast, kterou koupilo sdružení PPF, EC Investments a Rockaway Capital.
V roce 2022 se dá předpokládat, že většina značek přistoupí ke zdražení hodinek z důvodu růstu cen vstupů (energie, materiál, práce). Rolex už zdražil v míře cca 5 % a podobné zdražení bych očekával i u ostatních značek. Maximální zdražení odhaduji na 10 % pro značku.
Přicházejí také signály, že i na hodinářský byznys dopadají problémy s dodávkami materiálů a horší dostupností samotných hodinek. Narůstají dodací lhůty u jinak běžně dostupných modelů a náhradních dílů. Je ale možné, že se situace rychle ustálí.
Ostatně nejsem prognostik, do výrobního řetězce nemám přístup a všechno jsou to tak jenom odhady. Sám jsem zvědavý, co se bude dít v roce 2022 a jak to ovlivní Helveti.
Hlavně zdraví
Vám všem děkuji za důvěru a přízeň. Mé poděkování letí také k mým kolegům, kterým opět smekám nad zvládnutou sezónou a věřím, že přijde čas i na mírné upuštění páry. Všem přeji hlavně zdraví a štěstí v roce 2022.
Za Helveti.cz – hlavní nástěnkář, Jiří Štencek