Tento rozhovor vyšel v novém čísle 2/2024 časopisu Piktogram od značky PRIM a my máme svolení jej uvést v plném znění na našem blogu. Přejeme příjemné počtení.
Kdo má alespoň základní povědomí o tom, kde se dají koupit hodinky, Helveti je pro něj známým pojmem. Osobně jsem, ještě před zamilováním se do novoměstských PRIMek, byla na webu Helveti.cz velmi častým hostem. A dotáhla jsem to mnohem dál – až k osobní návštěvě a nákupu několika oblíbených kousků. Pokaždé jsem si odnášela, kromě hodinek, opravdový zážitek.
Není tedy divu, že mě informace o propojení Helveti a našich hodinek (pozn. PRIM), doslova nadchla. A se stejným nadšením vzniká tento rozhovor. Děkuji tímto panu Jiřímu Štenckovi za jeho čas a ochotu odpovídat na otázky. (Autorka tištěné podoby článku: Lada Adámková)

Helveti je na trhu dlouho a má své renomé. Dají se určit nějaké milníky a přelomové okamžiky?
Zase tak dlouho tady nejsme 🙂. Jsou tady jiní matadoři oboru hodinářství a my se 14 lety jsme pořád nováčci s mlékem na bradě. Ale snažíme se, rosteme a roky přibývají. Co se týče milníků, tak ano, je jich celá řada a zpětně viděno se třeba nebudou zdát tak přelomové, ale pro nás byly v té době naprosto zásadní.
Úplně prvním milníkem byla domluva s distributorem značky Wenger, kterou jsem jako první začal prodávat a postupně se i díky skvělé spolupráci s distribucí stal největším prodejcem Wenger hodinek v ČR.
Pak určitě první prodejna v Karlíně, která nám sloužila 10 let a dovolila prodávat značky jako Seiko, Certina, Citizen a Casio. Spousta zákazníků na malinkou prodejnu vzpomíná, protože před vstupem se muselo zvonit a někteří dokonce pamatují prodejnu ve 3. patře, kde si hodinky od nás museli zasloužit náročným výstupem.
V roce 2018 se nám po dlouhých námluvách podařilo získat Tissot.
A asi poslední a nejnáročnější bylo otevření nové prodejny v únoru 2022 v pražských Holešovicích. Nikdo netušil, co se brzy rozpoutá na Ukrajině a jak to ovlivní ceny energií a chuť nakupovat zbytné věci, jako jsou hodinky. Doteď investice do prodejny splácíme, ale dá se říct, že časem předčila naše očekávání a dovolila získat další zvučné značky jako Hamilton, Mido, Frederique Constant, Maurice Lacroix, Baume&Mercier a hlavně český PRIM.
Na webu Helveti se dočtu, že jste nadšenci do hodinek. Jak se dává taková parta lidí dohromady? Co je pro Vás osobně důležité, když vybíráte členy do týmu?
Tým je bez jakéhokoliv přehánění to nejdůležitější, co v Helveti mám. Bez nich by nebylo nic z toho, co jsem psal výše. O to víc mě těší, že mnozí kolegové to se mnou vydrželi už opravdu dlouho (služebně nejstarší Jakub už je v Helveti 11 let) a i přes spoustu náročných období za Helveti bojují dál.
A jak se takoví lidé shánějí? Dá se říct, že hůř a hůř. Někteří k nám přišli díky hodinářskému fóru Chronomag, někteří se o nás dozvěděli od stávajících kolegů, jiní klasicky přes inzerát a pár jsme přetavili z řad zákazníků.
Při výběru hodně dám na intuici a pocit, který ve mně člověk vzbuzuje. Je to jednoduché, protože po 20 – 30 min rozhovoru zkrátka cítíte, jestli byste s tímto kolegou chtěli spolupracovat, nebo raději ne, a jestli splňuje vystupování, které bychom rádi měli směrem k zákazníkům.
Zatím většinu pohovorů vedu osobně, ale co je důležité, o následném přijetí rozhodujeme všichni v Helveti, protože vybrané uchazeče zveme na druhé kolo, kde si adept povídá s větší částí firmy. Ano, párkrát jsme sáhli vedle, ale v naprostém minimu případů. Většinou takto vybraný člověk dobře zapadne do kolektivu. Co naopak nesu velmi špatně, jsou jakékoliv odchody zkušených harcovníků, a proto se je snažím jakkoliv udržet. Ale i to k podnikání patří.
Díváte se lidem, se kterými se potkáváte, na zápěstí? Trpíte touto profesionální deformací?
Ano 🙂. Tohle na sobě pozoruji a je to asi normální. Stejně jako Pavel Kolář (známý fyzioterapeut) sleduje kolemjdoucí a v hlavě mu běží diagnóza způsobená špatným držením těla, tak i já sjedu velmi rychle na zápěstí a kontroluji kamarádům, známým, zákazníkům i spolucestujícím v tramvaji jejich hodinky a tiše pro sebe hodnotím. Nejvíc mě potěší, když takový člověk má hodinky od nás, což jde ale poznat pouze zapředením do hovoru.
Co o člověku vypovídají hodinky, které nosí?
Hodinky toho na svého majitele mohou říct hodně, anebo také nic. Každý ty své vnímá individuálně. Pro každého mají ty konkrétní svůj příběh a vlastní hodnotu. A to je na hodinkách krásné, protože když si je například spojíte s nějakým životním milníkem (diplom z vysoké školy, narození 1. – 3. dítěte, svatba), jejich hodnota pro vás se nedá jen tak vyčíslit.
Hodnotit ale lidi podle toho, co mají na zápěstí, je zkratkovité. Určitě znáte příklady jako Steve Jobs, který nosil levná bateriová Seika, ale vlastnil i Baume&Mercier z 18k zlata. Takže při jedné příležitosti byste Jobse ohodnotili jako člověka, který si nemusí nic dokazovat a při té druhé byste oceňovali jeho vkus nad výběrem zlatých hodinek s tradicí.
Ale oné zkratkovitosti se asi ubránit nedá, takže já osobně velmi ocením, když na někom vidím mechanické hodinky a hned jej onálepkuju jako milovníka mechaniky a všech komplikací. U majitele solárně poháněných a rádiem řízených Citizenů vidím člověka technického typu, kterého baví technologie a chce mít s hodinkami co nejméně starostí. Když vidím člověka s Garminem, zaškatulkuji si jej do kategorie sportovec nebo nerd. No a majitele PRIMu vnímám jako člověka s láskou k české tradici, ruční výrobě a s notnou dávkou určité sentimentality – myšleno v dobrém slova smyslu.
Jak si v Helveti vybíráte, které značky chcete prodávat?
Jsme poměrně vybíraví, protože nechceme a ani bychom v našem vyšším standardu nezvládli prodávat všechny značky. Proto našim sítem nepropadne moc fashion značek, chytrých hodinek a pseudoznaček.
Máme rádi značky s historií, vysokou kvalitou, dobrým poměrem cena/výkon a zajímavou inovativní produkcí. Pokud značka spadá do jedné nebo i více skupin najednou, je to adept na zařazení. Často s tipy na značky chodí sami kolegové, a to je pak nejlepší impuls, když máme uvnitř týmu rovnou někoho, kdo by značku s láskou dělal.
Ale je to běh na dlouhou trať. Nejdříve musíte značku přesvědčit, že ji dokážete něco přinést a budete za ni doslova dýchat, následně musíte našetřit na úvodní kolekci a pak se modlit, že to budeme dělat dobře. Například i PRIM jsme chtěli dělat už dávno, ale spolupráce klapla až v roce 2023 a snad jste s námi tak spokojení, jako jsme my s PRIMem 🙂.

Spletl jste se někdy ve výběru značky? Byla nějaká, která Vás osobně zklamala?
Ano, chyby se staly v historii mnohokrát a určitě se i nějaké další povedou. Občas je moje nadšení z nové značky přehnané, nebo její zástupci skutečnosti přikrášlí až moc. Měli jsme v minulosti i pár fashion značek (např. Triwa), ale nefungovalo to.
Když tam není láska od nás, tak se takový produkt jenom těžko prodává s nadšením zákazníkovi. Pak také značky samotné mají nějaký vývoj, který pro nás občas nedává smysl. Doteď jsem se úplně nesrovnal s cestou, kterou zvolil Wenger a už dávno se nám s ním tak nedaří, jako v dobách největší slávy. Ale tohle lze ovlivnit jenom těžko a nový směr značek musíme respektovat.
A byla taková, které překvapila pozitivně oproti očekávání?
Těch je několik 🙌🏻 . Já například doteď nechápu, jak je možné, že prodáváme tolik hodinek Tissot, Seiko, Citizen, Casio. Kdo to pořád kupuje? 😉 Svého času mě příjemně překvapilo právě Casio, které dokáže dělat za dostupné ceny skvěle zpracované a kvalitní hodinky. Já tomu prostě nevěřil, že ty hodinky tolik vydrží a nebudou na ně reklamace. Nemohl jsem se mýlit víc. Casio totiž patří k našim nejkvalitnějším značkám.
Z poslední doby je moje největší překvapení asi Hamilton. My jsme věděli, že je to skvělá značka a moc jsme ji chtěli, ale že nám hned ze začátku takhle vystřelí, to jsem si nedokázal představit ani v nejdivočejším snu.
Nemůžu nezmínit ani PRIM, kde jsme hodně stáli o řadu Manufacture 1949 a tam se mi moje hypotéza potvrdila, protože prodáváme převážně hodinky z této nejvyšší řady. I spoustu mých kolegů náš úspěch s PRIMem překvapil, a to jsme s ním teprve na začátku.
Co je, při prodeji hodinek z Vašeho pohledu nejdůležitější?
Empatie, naslouchání potřeb a oprostit se od výše marže, kterou z prodeje máte. Jedině pak dokážete zákazníkovi férově poradit, co je podle vás pro něj nejlepší. Nám vůbec nevadí, když zákazník odejde ve výsledku s hodinkami za méně peněz, než měl v plánu. Není to pro nás prohra, protože pokud on je spokojenější, tak víme, že se příště zase vrátí anebo o nás řekne lidem ze svého okolí.
Z pohledu zákazníka je to podle mě zkoušet, zkoušet, ptát se a zkoušet. A pokud cítíte, že to není úplně ono, hodinky vám 100% nesedí a udělali byste nákupem kompromis, zkuste raději ještě jinou alternativu.
Ale z mé zkušenosti to nakonec dopadá jako v citátu doktora Vlacha ze Saturnina: „Zákony života nám ukládají vyzkoušet všechny možné varianty života, abychom se nakonec vrátili k té první“. Takže převedeno do nákupu hodinek, zákazník k nám přijde vyzkoušet konkrétní model, pak vyzkouší ještě 10 dalších a nakonec se vrátí k těm prvním. A i to je podle mě v pořádku.
Jak vypadá typický klient Helveti?
Muž v nejlepších letech (26 – 59 😉), který už o hodinkách něco ví a jde si udělat radost novým kouskem. To je náš typický zákazník. Ale chodí k nám samozřejmě i dámy, mladí kluci a také ti dříve narození. Musím před zákazníky ale sklonit poklonu, protože většina jich je velmi příjemných, s takovými ten čas opravdu trávíme rádi. Je to dáno i tím, že si u nás jdou udělat radost a o to je pak celý proces nákupu příjemnější.
Spolupráce s ELTONem. Jak k ní vlastně došlo?
PRIM jsem měl v plánu už opravdu dlouho, ale bylo mi jasné, že s karlínskou prodejnou na něj nemáme šanci dosáhnout. Po otevření té holešovické už to bylo nasnadě a shodou okolností prý o nás ztratil slovo Honza Lidmaňský (hodinkový guru). Ale tuto verzi nemám potvrzenou. Následovala schůzka v manufaktuře s panem Brezíkem a panem Vernarem. Po prohlídce výroby a viditelného pokroku, který PRIM za pár let udělal, jsme nemohli říct nic jiného, než „Ano“. (Článek z návštěvy PRIMU: Výrobu hodinek PRIM byste měli vidět!)
Vaše oblíbené PRIMky?
Rozhodně PRIM ORLÍK 38 a PRIM PAVOUK 40 C. Na oba modely si brousím zuby a věřím, že až nastane ten správný okamžik v mém životě, tak si ho budu připomínat právě těmito kousky.
Co je Vaší každodenní radostí?
Děti. Mám 3 a jsou ještě v tom roztomilém věku, kdy bych byl nejraději pořád s nimi.

Je něco, co Vám osobně na trhu mechanických hodinek schází?
Vlastní značka hodinek od firmy Helveti 😁. Ale to si ještě počkáme. Popravdě mi přijde nabídka mechanických hodinek natolik pestrá, že si snad musí vybrat opravdu každý.
Jak si kupujete hodinky? Online nebo raději osobně v prodejnách?
Já mám kolem sebe hodinky tak často a v takové míře, že můj nákup nemůže být referenční. Když už to nemůžu vydržet, tak prostě jdu a z vitríny si je vezmu. Tohle je velmi nebezpečné a často se musím krotit a sbírku zužovat. Spoustu zákazníků mi už řeklo, že by u nás pracovat nemohlo 😁.
Ale abych vám neutekl od otázky, tak podle mě je ideální si zážitek spojit s návštěvou prodejny, osaháním si konkrétního kusu, případně vyzkoušením si několika adeptů. Klidně si to nechat projít hlavou, navštívit obchod víckrát a pak udělat finální rozhodnutí. U levnějších modelů ale naprosto chápu rychlost výběru a objednal bych klidně online bez předchozího zkoušení. Sám chci mít většinou věci hned.
Co pro vás znamená Helveti?
Srdcovka, skvělé kolegy, radost, kterou děláme zákazníkům, ale kterou dělá Helveti i mě samotnému. Taky neustálou změnu a přemýšlení nad možným zlepšením. A jednou možná i rodinný podnik.
Text: Lada Adámková a Jiří Štencek
Foto: PRIM
Kam dál?
Poslechněte si
- Podcast Tik Talk Helveti 🔊 16. Jak si vybrat hodinky, které vám budou dělat radost?
- Podcast Tik Talk Helveti 🔊 15. Baume & Mercier – 5 dní rezervy chodu není sci-fi
- Podcast Tik Talk Helveti 🔊 17. Nejprodávanější hodinky „na lítačku“ v roce 2024
Začtěte se
Helveti je vždy zážitek…. každý kdo má rád ty přístroje co dokáží dát informace nejen o čase, by do jejich obchodu měl dorazit… každou návštěvu osobně prožívám…..ti lidé jsou bez vyjímky vždy v dobré náladě a cítíte že jsou tu pro vás…. ostatně 20 kusů hodinek si nekoupíte ani jen tak, ani všude…ale tady, tady si to zamilujete, stejně jako já….a výraz ,,zbytná věc “ sem opravdu nepatří…. zbytné pro mě osobně jsou třeba cigarety,alkohol,drogy i vedlejší vztahy…nic z toho člověk nepotřebuje…ale vědět kolik je hodin může být i důležité….tady vědí že hodinky za 3000 stejně jako za 30 000 mají svou hodnotu. Pro každé je každá hodnota jiná…sem dorazte a každý ať se přesvědčí v čem je kouzlo Helveti…. děkuji že tu jste….M.
Dobrý den,
velice děkujeme za milá slova a ano, máte pravdu. Ke každému prodeji se snažíme přistupovat stejně, nehledě na cenu hodinek. Je nám potěšením se zákazníkem projít společně cestu k jeho vysněnému kousku. A pokud si při každém pohledu na hodinky vzpomenete i na fajn lidi, je to pro nás obrovské zadostiučinění! Nic jiného si snad ani nelze přát, než spokojeného zákazníka, který se rád vrací, byť jen na kus řeči o věci, která nás spojuje a to jsou hodinky 🙂
Mějte krásný den a budeme se těšit zase příště!