Rok 2024: Pro Helveti byl ve znamení růstu

Událo se toho opravdu hodně a na dosažený úspěch jsme se dost nadřeli. Kolegové by mohli vyprávět, jak to u nás v některých chvílích vypadalo 🙂 V jednu chvíli jsme měli naprostý nedostatek kolegů a padali jsme na hubu, abychom to zase s náborem přehnali a hledali pro nováčky práci.

A kdybych si měl dát osobní vzkaz, tak by zněl: „Už se nauč řídit ty finance!“. Naštěstí je spása na cestě a nový kolega Petr zavede systém a řád. Protože po 14 letech podnikání už si firma opravdu zaslouží cash-flow model, podrobnější rozpočty a lepší správu cizího kapitálu.

V prodejně budeme slavit 3. rok a mi to přijde jako včera, když jsem stříhal pásku. Naštěstí k nám zákazníci chodí víc a víc, obavy o špatný výběr lokality tak nadobro vymizely. Mám z toho velkou radost a prodejna postupně i předčila očekávání.

Za důsledek to mělo hledání zkušených prodejců, protože v nebývale silném červnu a červenci jsme na prodejně jednoduše nestíhali. S růstem značek je spojena i bolístka velikosti, protože prodejna je nám kupodivu zase malá a stejně tak kanceláře. Pokud to tak půjde dál, musíme se rozšířit v rámci stávající budovy kam to jen půjde.

Jaká hesla se mi vybaví, když se řekne rok 2024? PRX, Podcast Tik Talk, H02, Tsuyosa, Garmin Fenix 8, Károvky, SEW, Micro, Baume, Oris, Vulcain, Formex, T-Touch, Mistři světa!

9 nových značek

Do Helveti jsme přivítali značky Baume&Mercier, Oris, Formex, Coros, Vulcain, Nivada, Cuervo y Sobrinos, Suunto a Timex. Ani jedna ze značek se nedá označit jako „snadná“. Co tím myslím? Že se u každé budeme muset hodně snažit, abychom ji dobře prodávali. Každá k tomu má trošku jiný důvod, ale rozhodně se nudit nebudeme 🙂

Oris u nás zakotvil jako poslední (prosinec 2024) a zároveň jde o značku s největším očekáváním. Přivítali jsme ji s velkým nadšením a plánujeme se jí hodně věnovat!

Celkem máme 49 značek hodinek, ale zároveň postupně ukončujeme ve výprodeji Zeppelin, Iron Annie a Claude Bernard. Cílový stav tak bude brzy 46 značek. Což odpovídá naší strategii neprodávat všechny značky, co trh nabízí, ale vybírat si ty, které nám dávají smysl a splňují naše požadavky. I v novém roce plánujeme revizi značek a pár adeptů nejspíše ukončíme.

9 nových kolegů a vedení

Největší nábor v dějinách Helveti. Do týmu expedice jsme přijali: Lukáše, Kamila, Alexe, Robina a těsně před sezónou i Ondru. Prodejní tým rozšířili: Simona, Lucka, Lukáš a Jakub. Pozn. pro nás: musíme se zase vyfotit! 🙂

Po období supermanů, kteří dělají všechno a pár specialistů jsme konečně vytvořili oddělení, která mají své vedoucí. Po 14 letech jsme tak měli v lednu první schůzku vedení Helveti. Zajímavý pocit 🙂 Věřím, že to přispěje k lepší komunikaci, organizaci a pohodě.

60% růst a drahý marketing

Takto rychle jsme rostli naposledy v roce 2016. Asi není tajemstvím, že tenhle rok byl rokem Tissot PRX. Tyhle hodinky se prodávají neskutečným tempem a Tissot toho logicky využívá v rozšiřování řady o zajímavé číselníky a kombinace. Na trhu se objevují modely inspirované tímto designem, a to napříč značkami.

My jsme silněji šlápli do Garminu a on se nám odvděčil. Konečně máme garanta, který je na chytré hodinky profík a došlo i k zaškolení prodejního týmu. Snažíme se psát o novinkách jako první, mít vše v dostatečném množství skladem a navazujeme první sponzorské spolupráce. Do toho natáčíme podcast, kde se Garminu často věnujeme.

Festina u nás zažívá návrat ve velkém stylu a přiznávám se, že u téhle značky bych to nečekal. Pak tu jsou stálice jako Casio, Seiko, Citizen a Certina, kterým se věnujeme dlouhodobě a svou kvalitou, dobrou cenou a produkcí si to zaslouží!

Kdo se v retailu a e-commerce pohybuje, tak ví, že zdražuje marketing stále silnějším vlivem zahraničních e-shopů a marketplaců, inflace sekundárně navyšuje tlak na mzdy a udržet si zajímavou marži je čím dál tím horší. Takže ač obratově rosteme, ziskovost nemáme zdaleka tak hezkou, jak bychom chtěli.

Vystavovali jsme jako o život

Nové značky jsme prezentovali na 3 akcích. Na výstavě SEW 2024 jsme zastupovali značku Vulcain a velmi příjemně nás překvapilo, kolik lidí zaujal nejenom cvrček, ale i značka samotná. Skalní hodinkoví fanoušci značku samozřejmě dobře znají, ale spoustu lidí jsme uváděli v úžas historií značky, patenty a zpracováním. Měl jsem z akce skvělý dojem!

Microbrandy se setkaly na akci MicroPraha, na kterou jsme zvali všechny v našem podcastu se skvělým Ondrou Vislockým a na samotné akci jsme zastupovali značku Formex. Návštěvníků byly nekonečné zástupy a diskuze s nimi moc příjemné. Výborná akce plná milovníků hodinek na obou stranách pultů.

U příležitosti oslav FB skupiny NosimeHodinky jsme prezentovali značky Cuervo Y Sobrinos a Formex. Akce úplně jiného typu, kde byl prostor na delší diskuzi s jednotlivými fanoušky hodinek.

Školíme se, cestujeme

Stále toho nevíme dost a je potřeba zaškolovat jak naše nováčky, tak i zkušené harcovníky. Účastnili jsme se návštěvy manufaktury Frederique Constant a prošli jsme proškolením u více značek (Mido, FC, Edox). Navštívili jsme několik zahraničních výstav: Inhorgenta, Watches&Wonders, Time To Watches a do toho i pár muzeí hodinek v Glasshütte, Národním technickém muzeu nebo Omegy ve Švýcarsku.

Hodinky nás zkrátka baví a k tomu studium prostě neodmyslitelně patří. Zvlášť když je to často takhle příjemnou cestou. Děkuji kolegům, že jejich zájem o hodinky trvá a věnují se tomu velmi často i ve volném čase. Mají můj obdiv!

Obsah je král a v marketingu tečou miliony

Za rok vzniklo 256 článků na našem blogu, kde píšeme recenze, návody a začali jsme psát i o novinkách ze světa hodinařiny a značek, které u nás sice nenajdete, ale máme je rádi. Přidali jsme obsah: hodinky pod mikroskopem, vyberte mi hodinky a šlapeme do hodinářské akademie.

Podcast konečně s obrazem a skvělými hosty jako byl Ondřej Vislocký a Petr Jan Juračka. Máme za sebou půl roku natáčení a 25 epizod podcastu Tik Talk. Osobně jsem víc než příjemně překvapený, jak šikovné kolegy v týmu máme, kteří se nebojí před mikrofon a kameru postavit a jak tuto novou výzvu skvěle zvládají! A jestli vás zajímá, jak to bylo s Helveti v úplných začátcích, můžete si pustit poslední díl Po stopách Helveti.

Marketingově utrácíme víc a víc peněz ve všech možných kanálech. Můžete nás tak slyšet v rádiích (Radiožurnál, Kiss, Beat, Express, Rock Zone, Classic, Blaník, Rock Radio), potkáváte naše billboardy, vidíte nás v oblíbených časopisech, sociální sítě jedeme na maximum a natáčíme videa.

Zkrátka víc a víc šlapeme do obsahu a propagace. Svou práci u nás dělají odborníci, které to baví. Snad to také vidíte a oceňujete 🙂 Navíc pro rok 2025 máme před sebou další velkou výzvu v obsahu, která by nás měla vystřelit mezi elitu.

Nejlepší reklamou nám ale stále zůstává osobní doporučení vás – spokojených zákazníků. Moc děkujeme!

Limitky rezonují

Práce na limitkách nás baví. To samozřejmě neznamená, že se vždycky trefíme do vkusu zákazníků a někdy jdeme i na hranu. Vždycky je to risk a některé návrhy dokonce skončily v šuplíku. Za rok 2024 jsme vyprodukovali nebo spolupracovali na limitkách:

  • Helveti H02 k 13. výročí firmy (zbývá posledních 7 kusů)
  • Biatec Heritage Silver a Gold
  • Jiří Kára Gold (vyprodáno) a Silver (možno objednat)

Zbývá nám také posledních pár kusů z úspěšné limitky CS30, která ve 2 barvách čítala 100 kusů.

Články k jednotlivým limitkám:

Další limitku představíme již brzy. A půjde o projekt, na který se moc těším, protože v něm mám i já své prsty.

Konkurenci patří respekt!

Dlouho jsem konkurenci vnímal jako někoho, s kým je potřeba bojovat a ideálně ji zničit 🙂 Postupně se mi ale přístup změnil, kdy mám dobrou konkurenci rád a tu špatnou ignoruju. Kvalitní konkurence je nám často hnacím motorem se zlepšovat. Rádi se s nimi potkáváme na odborných akcích, vyměňujeme si zkušenosti a popichujeme se v rámci mezí.

Pomáháme, jak to jen jde

Podpořili jsme celkovou částkou 53000 Kč lidi v nesnázích a dobročinné projekty. Peníze jsme poslali na:

I vy každým svým nákupem nepřímo podporujete tyto činnosti, za což vám děkujeme. Někteří z vás pomáháte dokonce finančně na nás transparentní účet. Moc si toho vážíme!

Jste skvělí a moc vám děkujeme!

Jestli nás něco spolehlivě žene dál, jste to právě vy, naši zákazníci. Málo co nám dokáže zlepšit náladu tak, jako když nás pochválíte nebo nám dorazí fotka hodinek od jejich spokojeného majitele. Věřte, že takové hodnocení pak projde celou firmou a zahřeje. Moc děkujeme! A je vidět, že i vy jste s námi spokojení, protože naše hodnocení se dlouhodobě drží na neuvěřitelných 100 %.

Vyhlídky do roku 2025

Věštění z křišťálové koule

V USA začne svůj mandát Donald Trump, v ČR budou volby do poslanecké sněmovny a jako každý rok bude mistrovství světa v hokeji, pojede se Giro, Tour de France a Vuelta. O zábavu tak nebudeme mít nouzi 🙂 Silnější nástup AI (umělé inteligence) se bude propisovat do chytrých hodinek a i našich životů. Věřím, že ekonomická situace se bude nadále zlepšovat, energie a pohonné hmoty zlevňovat (nebo aspoň zůstanou na svých cenách) a hypoteční sazby se vrátí k úrovni 3 %. Obecně bych chtěl být optimistou a věřit v lepší zítřky.

Pro nás v Helveti to bude snad rok dalšího růstu a akvizice zásadních značek, ale zároveň stabilizace v novém fungování týmů a řízení financí. Připravujeme také přebudování dosavadní expedice a zavedení projektového řízení. Pro někoho abstraktní fráze, pro nás velké výzvy.

Vám vše dobré!

Do nového roku 2025 vám přeji vše dobré a hlavně zdraví. A další klidnější rok.. rok bez válek, bez krizí, bez pandemií. Jo a když si uděláte občas radost hodinkami, vězte, že to ještě větší radost udělá i v Helveti.

Za Helveti.cz – děkuje hlavní nástěnkář, Jiří Štencek

Avatar photo
Autor článku
Jiří Štencek
Zakladatel prvního eshopu a samotné firmy Helveti s.r.o. Zajišťuje vedle plynulého chodu firmy a její propagace také komunikaci s distributory. Pokud je ale na prodejně, tak vám velmi rád poradí s hodinkami a jejich výběrem. Hodinek jsem vyzkoušel celou řadu: Victorinox Airboss, Certina, Traser Mil-G, Boccia, Suunto (Spartan a Core), Garmin Fenix 6X, Seiko Sumo a jiné. Práce s hodinkami je vlastně takové prokletí neustálého lákadla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *