V dnešní digitální éře, kdy se většina komunikace odehrává prostřednictvím textových zpráv, e-mailů a jiné online komunikace, by se mohlo zdát, že pero a papír jsou zbytečné a zastaralé nástroje. Opak je ale pravdou a plnicí pera se vrací do módy a získávají si stále větší popularitu. Proč? Protože nabízejí unikátní kombinaci klasického stylu a osobního doteku, čímž oslovují pisatele napříč generacemi. V dnešním článku se blíže podíváme na to, proč jsou plnicí pera na vzestupu, jaké výhody psaní s nimi přináší a proč by mohly oslovit i vás.
Obsah článku
Pera jako součást životního stylu
Nejspíš se shodneme v tom, že plnicí pera mají nezaměnitelné kouzlo a eleganci, což je v dnešním světě zrychlené módy a hromadné výroby téměř vzácné. Elegantní a ergonomický design per a jejich precizní zpracování dodává každému psaní výjimečný šarm. Mnoho lidí oceňuje estetickou hodnotu pera jako doplňku jejich osobního stylu a módy, podobně jako u hodinek nebo dalších funkčních doplňků. Z pera se tak stává nejen praktický pomocník, ale také nedílná součást každodenního života uživatele. V takovém případě pak není od věci promyslet výběr psacího nástroje – jak na to vydá na samostatný článek, který najdete zde.
➡️ Věděli jste, že… Podle odhadů Asociace psacích potřeb (Writing Instrument Manufacturers Association) se celosvětově prodává přibližně 400 až 600 milionů per ročně? Tato čísla zahrnují různé typy per, od levnějších kuličkových per (propisek) až po luxusní plnicí pera. A že to je poptávka jak hrom, to každopádně.
Osobnost vepsaná na papíře
Moderní doba plná chytrých technologií nám tak nějak bere osobitost projevu, ať už ústního nebo písemného. Nejen umělci by mohli vyprávět… Věci ale plynou a mnozí pozorují snahu a chuť vrátit se k o něco intimnějšímu životu. Používání pera na rozdíl od datlování do počítače přináší osobní dotek do každého psaní, protože každá ruka má jiný rukopis a rovněž každé pero se chová jinak na papíře.
Psaní s plnicím perem je sice o něco pomalejší a vyžaduje mnohem větší koncentraci, než ťukání na klávesnici, nebo rychlé poznámky propiskou. Díky tomu se ale více můžete soustředit na obsah textu, který se nám zrovna rýsuje pod hrotem a navíc do něj snáze přidáte svébytnou formu. Není tedy nad to přečíst si rukou psaný dopis, které nesou navíc i nějakou tu emoci, nebo přemýšlet nad poznámkami, které zachytí třeba i okolnosti psaní a usnadní tvůrčí proces.
➡️ Tušili jste ale, proč se plnicí pero nemá nikomu půjčovat? Jsme zpátky u osobitého stylu psaní a rukopisu. Iridiová kulička na hrotu pera se totiž časem opotřebuje a zdeformuje se podle rukopisu dané osoby, která si zrovna půjčila vaše pero.
Ačkoli je tedy v dnešním světě docela pochopitelná dominance digitálních médií, stále existuje značné množství lidí, pro které je psaní perem zážitkem a každodenní rutinou. Plnicí pera a osobní diáře jsou oblíbená zejména mezi studenty, profesionály, kaligrafy a sběrateli.
➡️ Věděli jste, že… V roce 2010 bylo prodáno pero značky Montblanc s názvem „Prince Rainier III Limited Edition 81“ za astronomickou částku 1,47 milionu dolarů a řadí se tak k nejdražšímu peru na světě? Toto pero bylo vyrobeno z bílého a žlutého zlata, zdobeno navíc bylo diamanty i rubíny.
Trénink psacích dovedností
Pera jsou vyrobená tak, aby poskytovala plynulý a nezaměnitelný zážitek při psaní. Kvalitní pero s dobře vyváženým tělem a plynulým tokem inkoustu umožňuje lehký a elegantní rukopis. (Jak správně vybrat hrot pera zjistíte v tomto článku). To ostatně přináší radost a potěšení z psaní, což by vás při psaní na klávesnici ani nenapadlo pociťovat.
Navíc je zřejmé, že psaní na klávesnici nebo dokonce diktování textu v nás postupně utlumuje to, co nás v prvních třídách tak pečlivě učili – najít vlastní rukopis, psát s volným zápěstím a formovat myšlenky na papíře. Zdalipak si třeba ještě vybavíte, jak psacím písmem napsat velké Z nebo R? O důvod víc, proč vzít pero do vlastních rukou a znovu zažít ten pocit, kdy se vaše myšlenky samy derou na papír
➡️ Věděli jste, že… V roce 2011 vytvořil italský umělec Achille Ion Gabriel vůbec největší funkční psací pero na světě? Měřilo 5,5 metru a bylo vyrobeno z hliníku. Oproti tomu nejmenší psací pero na světě vytvořil v roce 2015 japonský umělec Mizuta Tasogare. Měřilo pouhých 4,5 mm a bylo vyrobeno z kovu.
Dobrý prostor pro individualitu a podporu dědictví
Stejně jako hodinky, tak i pera mohou být také skvělým způsobem, jak vyjádřit svou individualitu a osobnost. Existuje široká škála per, od klasických a luxusních modelů, až po moderní a designové varianty.
Mnoho plnicích per navíc umožňuje personalizaci, například pomocí vyrytí jména nebo iniciál na kovovou část. Předávání pera z generace na generaci je rovněž krásným způsobem, jak sdílet rodinnou historii a tradice. A možná dnes v tom všem vidíme mnohem větší hodnotu, než kdy předtím.
➡️ Věděli jste, že… Nejstarší dochované pero pochází z 4. století př. n. l. a bylo nalezeno v Egyptě? Toto pero bylo vyrobeno z trtě a používalo se k psaní na papyrus.
Relax od světa digitálního chaosu
Používání pera může být i formou odpočinku od digitálního světa. Psaní rukou a vnímání pera na papíře je veskrze relaxační a meditativní aktivitou, podobně jako četba knih nebo procházka v přírodě. Bez nutnosti připojení k internetu nebo baterií, jsou pera vždy připravena k použití a nevyžadují žádnou technologii, takže ho jednoduše použijete kdykoli budete mít chuť a náladu něco psát nebo dokonce tvořit, a to i kdyby trakaře padaly.
Pokud ale přesto potřebujete k práci či studiu propojení světa osobního a digitálního, pak vás dozajista osloví značka Moleskine a její smart psací potřeby, které text přenesou i do digitální formy. To samé však platí umí i speciální pera s EMR i encode technologií z dílny Lamy, která jsou promyšlená do nejmenšího detailu.
➡️ Věděli jste, že… V roce 2017 vytvořil indický umělec Prakash Chandra Upadhyay rekord za nejdelší nepřetržitou dobu psaní perem? Psal nepřetržitě 120 hodin (5 dní) a napsal přitom více než 300 000 slov.
Vědomosti o perech, co se neztratí
- Pero zaschne asi po 14 dnech, kdy jej nepoužíváte. Pokud se tak stane, je dobré ponořit hrot na několik hodin do čisté vody.
- Při psaní perem by se dolní část paže měla dotýkat pevné podložky.
- Drobná ruka vždy vyžaduje slabší hrot, který nevede tolik inkoustu.
- Zlaté hroty zanechávají výraznější linku, než ocelové. Zlato je přesto na hrotu plnicího pera funkční část, která se opotřebuje.
- Nejlepší je používání originálních inkoustů daných značek – jiné mohou ničit plasty (při reklamacích to odborníci velmi dobře poznají, stejně tak jak bylo s perem zacházeno).
- S velkoobsahovou inkoustovou náplní napíšete 3,5 km dlouhou linku.
Co jste možná nevěděli o nejoblíbenějších perech?
Na trhu s psacími potřebami se setkáváme s řadou značek, ovšem mezi nejznámější patří Parker, Waterman a Lamy. Všechny mají své kořeny v Evropě, každá ale svůj příběh. Nutno podotknout, že společným jmenovatelem značek Parker a Waterman je v současnosti shodný vlastník, tedy Newell Rubermaid, který vlastní i značku Rotring. Obě značky jsou vyráběny ve Francii, až na řadu Parker IM, jež je vyrobená v Číně. Obě značky ale velmi úzkostlivě dbají na vlastní tradice a výrobu.
Parker
Značka Parker je symbolem tradice a prestiže, přičemž řada lidí na ni nedá dopustit. Svým stylem připomíná klasického britského gentlemana. Není divu, že je také výhradním dodavatel psacích potřeb pro britskou královskou rodinu. Ostatně důvodem je i fakt, že vše, co je na Parkeru zlaté, je skutečné zlato a čím dražší pera, tím víc kvalitnějších materiálů a součástek. Také pokud jde o řadu Premium, její nedílnou součástí jsou speciální povrchové úpravy a rytiny. Hrot a hrotová část pak tvoří víc, než polovinu ceny pera.
Pár zajímavostí z historie značky Parker:
- Safford Parker si přivydělával prodejem psacího náčiní studentům. Dříve byla pera dost křehká a moc nevydržela. Patent na vlastní pera získal už v roce 1889.
- Sám zakladatel značky podroboval pera náročným testům – shazoval je z Grand Canyonu, mrakodrapu, letadla nebo přejel autobusem.
- Ve 20. letech manažer společnosti přišel s nápadem na robustní extra odolné pero – vzniklo tak legendární červeno oranžové pero Duofold s masivním zlatým hrotem (do té doby pera byla téměř všechna černá). Roku 1922 bylo uvedeno na trh a prodávalo se za cenu 7 dolarů, což odpovídá dnešním cca 2 250,- Kč.
- 1926 přišlo na svět první plastové pero (polymer Permanite, do té doby byla pera pouze z gumy). Pera byla mnohem lehčí, odolnější, designem blízká Jade Pens nebo Duofoldu.
- V roce 1945 byly pery Parker 51 podepsány dokumenty o ukončení války.
- V roce 1954 vznikla první kuličková tužka Jotter (která se prodává dodnes).
- Roku 1960 se vyrobilo první pero na bombičky.
- O patnáct let déle, tedy v roce 1975 byl představen první roller.
- Sběratelské kusy poznáte podle toho, že jsou číslované.
- Řada Duofold, která je vlajkovou lodí značky, má dvoubarevné hroty a jednotlivá pera jsou vyrobena z 21 pečlivě vyrobených a ručně sestavených dílů, oproti tomu edice Sonnet je vyrobena ze 17 dílů.
Waterman
Značka Waterman je luxusní značkou s typicky francouzským šarmem a elegancí, která je inspirovaná Saint Tropez. Je specialistou na lakované povrchy, které jsou tvořeny podle přesných vzorníků.
Pár zajímavostí z historie značky Waterman:
- Newyorský pojišťovací agent Lewis Edson Waterman přišel o velkou zakázku kvůli tomu, že jeho pero udělalo pii podpisu smlouvy kaňku a než se vrátil s novou kopií, klient byl pryč. Proto tentýž rok vytvořil patent na nový systém plnění.
- Pera zprvu vyráběl zcela sám a už tehdy poskytoval záruku 5 let.
- Jako první vyrobil plnicí pero využívající kapilární jev. Inkoust stéká zářezem na hrotu špičky, ale po dosažení špičky se tok zastaví, dokud se hrot nedotkne papíru.
- Podnikání začalo rozvkétat po vydání reklamy – tehdy mělo pero Waterman název Ideal Pens (1. rok prodal 200 per, v roce 1901 značka vyráběla 1000 kusů denně).
- Jeho pery psali vojáci dopisy z války a D. L. George s ním podepsal Versailleskou mírovou smlouvu.
- Jako první dal 100letou záruku, která platí od roku 1939.
- V roce 1927 vymyslel bombičky – tehdy skleněné, v roce 1953 byly nahrazeny plastovými.
- V roce 1883 přinesl na trh první plnicí pero Regular, o několik let později, v roce 1904 vymyslel první pero s klipem, které bylo součástí víčka.
- Exception byla vlajkovou lodí jako u Parkeru Duofold, řady Hemisphére a Expert jsou z dílny značky nejprodávanější.
Lamy
Značka Lamy je v současné době velkým výrobcem odolných per, který razí heslo, že pero je skvělým designovým doplňkem. Firma byla založena v roce 1930 v Heidelbergu Josefem Lamym a už od počátku se jednalo o rodinnou firmu.
Pár zajímavostí z historie značky Lamy:
- Pera jsou inspirována designovou školou Bauhaus – funkčnost, vzhled a technologie se v nich dokonale snoubí.
- V roce 1933 získala firma patent na multifunkční pero.
- První pero s názvem Lamy 27 vyšlo v roce 1952 a díky systému Tintomatik zajišťovalo plynulý tok inkoustu, což tehdy představovalo revoluční technické řešení.
- Syn zakladatele Manfred Lamy od roku 1962 spolupracoval s předními designéry, přičemž v letech 2008 titul získal Osobnost německého designu.
- Velkým milníkem byla kolekce Lamy 2000 od designéra Gerda A. Müllera.
- V roce 1980 bylo na trh uvedeno pero Lamy Safari – doposud nejprodávanější model, jehož vzhled se dodnes neliší.
- V roce 2013 se Lamy stalo značkou století za plnicí pero Lamy 2000
- Dnešní podnikové prodejny Lamy jsou ve stylu “designových laboratoří”.
- Pera Lamy Safari a jeho varianty mají pohodlná plnění. Bombička se nemusí narážet, pero stačí jen zašroubovat. Stav inkoustu můžete sledovat přes malé okénko.
Inspirace na osobní dárek
Plnicí pera jsou rovněž cestou, jak vykouzlit skvělý dárek v rámci mnoha příležitostí – k Vánocům, za promoce, firemní úspěchy, ale i třeba k životnímu jubileu. A pokud tápete, jaké plnicí pero bude vůbec to nejlepší, můžete se obrátit na nás (skrze chat, telefonicky či e-mailem) nebo si rovnou přijít nějaký ten psací poklad vyzkoušet do naší prodejny. Plnicímu peru můžete však dát přidanou a o něco osobnější povahu díky gravírování, kterou připravíme podle vašeho přání a je jen na vás, jestli půjde o výjimečné datum, text nebo jméno obdarované osoby.