Zdražování švýcarských hodinek bylo velké téma díky skokovému růstu kurzu švýcarského franku. S odstupem času můžeme zhodnotit, jak se to projevilo na cenách hodinek a kde se pohybuje frank nyní.
Kurz byl v nejvyšším bodě* vůči české koruně na hodnotě 28,346 (o cca 24% výše) – CHF / CZK.
Vůči Euru posílil frank o 23% (maximální hodnota byla 1,0183) – CHF / EUR.
Nyní je frank na cca 13% růstu oproti české koruně a 13,5% vůči euru.
Reakce výrobců a distributorů hodinek
Ihned po této razantní změně v kurzu se zastavily dodávky od výrobců do ČR. V následujících dnech a týdnech se čekalo, kterým směrem se kurz pohne a hlavně na jaké hodnotě se ustálí. Probíhala jednání s výrobci o promítnuní kurzu do konečných cen.
Z komunikace s distributory víme, že se snaží při tak razantní změně kurzu o rozprostření vlivu nárůstu mezi svou marži, marži výrobce a výslednou cenu. Díky tomu nemusí být zdražení tak prudké, jako míra růstu kurzu franku.
Výsledné zdražení hodinek
Wenger
Výrobce zdražil o 5-8 % (jsou ale modely, které naopak zlevnily – např.: 01.0641.103). Ceníme si tak velké snahy výrobce a distributora, kteří si navýšení kurzu z velké části rozdělili do své marže.
Victorinox
Se změnou cen Victorinox nejdéle vyčkával, výsledkem je zdražení o 11,5 %. To je několik procentních bodů pod růstem kurzu.
Traser
U Traseru došlo ke zdražení o 13 % a poměrně přesně tak odhadli vývoj kurzu.
Seiko, Lorus a Pulsar
Ač na tyto japonské firmy nemá kurz franku pražádný vliv (nepoužívají švýcarské strojky či jiné komponenty), rozhodl se český distributor ukončit internetové slevy 5 % (respektive u Lorusu a Pulsaru 10 %). Hodinky tak podražily na Internetu, ale také v prodejnách, kde se často prodávají za internetové ceny.
My se snažíme zmírnit dopad zdražování hodinek vyprodáváním skladových zásob za původní ceny. Tyto hodinky u nás najdete v akci. Zároveň připravujeme akci na hodinky Seiko, Lorus a Pulsar.
Co značky, které už zdražily o více než 20 %?
Jsou značky, které zareagovaly na růst kurzu téměř okamžite a zdražily o 20-25 % (Omega, Rolex, Rado a další). Ty by teď vlastně měly postupně ceny snižovat. Reálný růst kurzu byl oněch zmiňovaných 13 %, takže je zde značný prostor. Nic takového ale asi u luxusních značek očekávat nemůžeme. Naopak u našich značek (konkrétně Wenger) máme náznaky, že při propadu kurzu jsou okamžitě připraveni ceny snižovat na původní hodnoty.
* Pozn.: V intradenním obchodování rostl kurz dokonce o cca 30 %.
O zdražování jsme již psali: