Omrzelo vás už do nekonečna kontrolovat stránky hodinkových obchodů ve snaze najít něco nového, nebo jen chcete za své peníze dostat to nejlepší? Možná přišel čas kouknout se po microbrandech. Micro značky nabízí úplně nový svět, plný širokého spektra designů. Najdeme zde jak hodinky velmi odvážného vzhledu, tak i ty, sázející na klasiku. Často nápaditý vzhled možná nebude jediná věc, která vás zaskočí, nejednou totiž překvapí i cenou.
Obsah článku
Co je to vlastně microbrand?
Je poměrně složité nakreslit přesnou čáru mezi microbrandy a značkami, které za ně už nepovažujeme. Je zde ale pár znaků podle kterých můžeme poznat, o jakou kategorii se jedná. Jeden z těchto rysů značky je množství vyrobených kusů. Micro značky produkují mnohonásobně méně hodinek než značky běžné a často jsou dané modely limitované na počet vyrobených kusů.
Další z ukazatelů je pak typ prodeje. Microbrandy prodávají své hodinky zejména skrze internetové stránky a neseženete je tedy v kamenných prodejnách. Často pak zde platí, že pro micro značku pracuje malý počet zaměstnanců a s tím je spojený i vstřícnější přístup k zákazníkům, který se může lišit od velkých značek.
Hranice jsou tedy poměrně vágní, a tak si u spousty značek nemůžeme býti úplně jistí jejich zařazením. Nakonec je na každém, aby se o značkách v takzvané šedé zóně rozhodl, zda je považuje už za legitimní značku, či ještě za microbrand.
▶️ Tip na poslech: Podcast Tik Talk Helveti 🔊 6. Mikrobrandy – Čím vynikají nad zavedenými značkami?
Výhody micro značek
Shrneme si zde pár bodů, proč by měl hodinkový nadšenec zvážit, zda nekouknout při koupi dalšího kousku do sbírky spíše po něčem novém a svěžím, než sázet na jistotu známých gigantů. Tyto body samozřejmě neplatí pro všechny microbrandy, vždy se najdou výjimky, ale obecně je lze považovat za platné.
Za málo peněz hodně muziky
Při koupi hodinek od micro značky dostanete většinou za své peníze jak lepší zpracování, tak i lepší specifikace hodinek. Důvodů, proč tomu tak je, je mnoho. Patří mezi ně například cena za značku, kterou zde neplatíte, neboť ve většině případů o těchto malých značkách slyšelo jen pár nadšenců.
S tím souvisí i marketing, který velká značka z něčeho musí zaplatit. Dále pak kamenné prodejny, u kterých provoz také něco stojí. Nakonec, části hodinek u microbrandů jsou dodávány zejména externě, a tudíž ušetří například na náročné výrobě vlastních strojků.
Neotřelé nápady
Jelikož malé značky necílí na masy zákazníků, ale spíše na těch pár nadšenců, mohou více popustit uzdu své fantazie a opravdu se na designu vyřádit. Navíc za microbrandy mnohokrát stojí lidé, kteří jsou sami milovníky hodinek, a tak znají prvky a detaily, které často chybí i těm největším velikánům v hodinkové branži.
Samozřejmě ne všechny micro značky se zaměřují na šílený vzhled, výběr je opravdu široký. Není zde nouze ani o jednoduché polní hodinky, či velmi funkční a čitelné potápky, najdou se i hommage modely známých ikon. Zkrátka každý si vybere dle své chuti. Třešničkou na dortu pro vás pak může být jedinečnost těchto hodinek, protože to chce notnou dávku štěstí, abyste narazili na někoho se stejným microbrandem na ruce.
Zákazník na prvním místě
Péče o zákazníky je pro malé značky důležitý pilíř jejich fungování, protože každý prodej je pro ně klíčový. Při tak malém počtu prodaných kusů si každého zákazníka snaží udržet. Proto jakékoliv reklamace a stížnosti nejsou běh na dlouhou trať a naopak se vyřídí velmi svižně a bez pocitu, že žádáte něco nehorázného a že vám značka prokazuje velkou službu.
Reakce na zpětnou vazbu
Nejspíš si říkáte, proč občas značky třeba nevylepší sponu u náramku, aby měla microregulaci, proč nesladí pozadí datumovky s barvou číselníku, když jsou ve stejné nebo nižší cenové kategorii standardem. Většinou jde o to, že značkám je to zkrátka jedno, lidé jejich produkt budou chtít i bez těchto vylepšení, tak proč se namáhat.
Na rozdíl od velkých značek, microbrandy musí zaujmout a musí se více snažit získat zákazníky, a tak si z různých recenzí jejich produktů, či diskuzí o potenciálně zajímavých nápadech na modely, snaží vzít co nejvíce a stále tak cíleně vylepšovat hodinky, které nabízí.
Výhody zaběhlých značek
Samozřejmě i nakupování u micro značek má svá úskalí a jsou zde důvody, proč raději vybrat hodinky od značky, která má vybudované jméno po celém světě. Značky mají dobrou pověst z určitého důvodu a jejich dlouhodobá existence je důkazem, že jejich produkty za něco stojí. Rozhodně bych zde tedy nechtěl tvrdit, že jsou mirobrandy lepší než známé značky, ale ani opak. Obě skupiny mají své výhody někde jinde.
zdroj: teddybaldassarre.com/en-int/blogs/watches/different-watch-types
Dlouholetá historie
Jedním z důležitých argumentů pro nákup u známé značky je její historie. Hodinkové odvětví se může pyšnit opravdu dlouhou tradicí a je zde množství značek, které dodnes fungují a byly založeny třeba již v 18. století. I když se nejedná o ty cenově dostupné značky, tak značky jako Tissot (1853) či Seiko (1881), patří mezi nejstarší.
Jak se postupně hodinkový průmysl vyvíjel, značky přicházely s novými nápady, které se pak dále začaly všeobecně využívat při výrobě hodinek napříč značkami. Jako příklad mohu uvést již zmíněné Seiko, které přišlo s prvními quartz hodinkami. Zkrátka nosit na ruce hodinky značek, které budovaly svět, který tak milujeme, je hrdost.
Prodej nošených hodinek
Pokud nemůžeme penězi zrovna rozhazovat, nejspíš dospějeme do bodu, kdy budeme muset některé z hodinek prodat, abychom si pořídili nové. Při následném prodeji však zjistíme, že o ně nikdo nemá zájem, minimálně při střízlivé ceně.
Zde pak mají obrovskou výhodu hodinky zaběhlých značek, kde šance na uspokojivý prodej oproti neznámým značkám rapidně stoupá. Ne každému se chce vstupovat do neprobádaných vod, a tak se tomu nemůžeme divit.
Ověřená značka – záruka kvality
Tento bod se týká převážně našeho bezpečí. Značky, na které se upírají miliony očí, si nemohou dovolit vzít vaše peníze a ukončit s vámi komunikaci, či poslat produkt v naprosto ohavném stavu nebo nesplňující standard kvality, který se očekává. Nakupování od známých značek pro vás nebude stresující zážitek, kdy nevíte, jestli vlastně dostanete to, za co jste zaplatili. A jestli to opravdu bude vypadat tak, jak na obrázku. Čímž naopak ale nechci říci ani to, že takové riziko je pravidlem microbrandů.
Naživo na prodejně
Pravděpodobně se při prohlížení hodinek na internetu orientujete podle velikosti, víte že například 45 mm v průměru je pro vaše zápěstí už příliš, máte nastavené hranice velikosti, přes které již nejdete. Méně z vás, však možná bude tušit, že je ve hře více faktorů, od kterých se odvíjí pohodlnost nošení hodinek, že důležitý je i rozměr od konce nožičky pouzdra ke konci nožičky protější, ale ani to není dostatečné pro určení pohodlnost.
▶️ Tip na další čtení: Návod: Jak najít správnou velikost hodinek
Záleží i na tvaru nožiček, tvaru pouzdra a dalších faktorech, které se jen těžko dají nalézt na internetu. Protože každý má osobní preference v nošení hodinek a každý má jinak velké zápěstí. A to ani nemluvím o často zavádějících digitálně vytvořených fotkách hodinek, které pak naživo mají úplně jiné odstíny barev.
Nejlepší je proto pro výběr hodinek, dojít si je osobně vyzkoušet na prodejnu a o pohodlí a vzhledu se přesvědčit na vlastní kůži. A toto vám microbrandy nemohou nabídnout. Až na pár výjimek, kdy se vám naskytne příležitost , například v podobě akce Micro Praha, kde se o hodinkách malých značek, můžete přesvědčit na vlastní oči. V portfoliu prodávaných značek na Helveti.cz by se pár microbrandů také našlo. Vidět je samozřejmě můžete naživo.
▶️ Tip ke zhlédnutí: 20. Tik Talk | Ondřej Vislocký: Čím lze nasytit bezednou touhu po hodinkách?
Servis hodinek
Hodinky, hlavně ty mechanické, je potřeba jednou za čas servisovat. Přestože nedojde k poškození hodinek, je například nutné strojek promazat nebo dotáhnout jeho šroubky. Je to tedy nevyhnutelná součást vlastnění hodinek a každý, kdo hodinky sbírá, se tímto jednou bude muset zabývat.
Pokud jsme hodinky koupili u známé značky, se servisem nebudeme mít starosti i pokud budeme nuceni vyměnit pár dílů. Problém ale může nastat při koupi od micro značky. S velkou značkou je spojena záruka, že bude hodinky produkovat s nejvyšší pravděpodobností minimálně dalších pár let. Obdobně to ale neplatí u micro značek, kde nevíme, zda se značka udrží rok, dva, nebo se naopak postupně zařadí mezi zaběhlé značky.
A tak se zde velmi snadno může vyskytnout problém s náhradními díly. Od microbrandu s malou produkcí hodinek, který přestal fungovat po krátkém čase, budeme jen těžko shánět náhradní součástky do porouchaných hodinek. Tyto díly se sice dají nahradit externí neoriginální výrobou, ale bude to jistě dražší a složitější.
U velkých servisů autorizovaných na mnoho značek vám pak často se servisem hodinek od micro značky nemusí vyhovět a ne každý má možnost zajít do menšího hodinářství. Pokud si tedy zakoupíme hodinky od micro značky, bude pro nás dlouhodobá údržba nejspíš složitější než u běžných značek.
Tipy na micro značky
Zelos
Microbrand ze Singapuru založený Elshanem Tangem v roce 2014 nabízí rozmanitý sortiment hodinek, velmi často střídá materiály pouzdra či číselníků. V kolekci této značky můžeme najít od vintage vypadajících potápek, přes velmi elegantní hodinky s guilloché úpravou ciferníku, až po vysoce komplikované hodinky. Za zmínku určitě stojí hodinky s pouzdrem z tantalu, jelikož se jedná o velmi tvrdý kov a jeho zpracování v hodinky je velmi náročné.
Maen
Švédská micro značka vytvořená 2017 Sebastiaanem Cortjaensem a Julesem van Helvoortem se soustředí na spíše konvenční design a nabízí alternativy k modelům značek v často vyšší cenové kategorii. V kolekci nalezneme například mechanické chronografy nebo populární typ hodinek s integrovaným náramkem. V říjnu také vyšel nový pohledný model s fází měsíce.
Traska
Americký zakladatel Jon Mack přišel se svou značkou na trh v roce 2018. Šlo mu o jednoduchý a čistý design skloubený s odolným kompaktním zpracováním vhodným pro každodenní nošení. Všechny hodinky mají speciální úpravu materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Ten je tím pádem 6x tvrdší než klasická 316L ocel. Zároveň jsou všechny modely voděodolné minimálně do sta metrů. Výrazné jsou pak modely GMT, které díky strojku 9075 od značky Miyota mají takzvanou True verzi této komplikace, ta se běžně vyskytuje až ve vyšší cenové kategorii.
Studio Underd0g
Je jednou z nejznámějších micro značek, která vznikla v době Covidové pandemie v roce 2020, je Studio Underd0g. Zakladatel Richard Benc debutoval s modely mechanických chronografů hravých a veselých designů. Za účelem snížení ceny značka využila dnes již proslulý čínský strojek značky Seagull. Studio Underd0g se dokonce spojilo s prestižní švýcarskou značkou H. Moser na dvou modelech hodinek s tématikou passion fruit. Zajímavý vzhled neminul ani polní hodinky, které značka vydala.
Lorier
Microbrand manželů Ortegových z USA produkuje od roku 2017 hodinky s výrazným vintage nádechem. Jejich hodinky mají ostré, ploché hrany a hesalitové sklíčko, které podtrhuje celý nádech stáří. Za velmi pěkné peníze zde nabízí třeba automatický chronograf se Seiko strojkem, který je v překvapivě kompaktním provedení.
Porovnání výhod
Microbrandy
- Rozmanitost a neotřelost designu
- Poměr cena/výkon
- Přístup k zákazníkovi
- Naslouchání zákazníkům
Známé značky
- Historie a doba fungování
- Servis hodinek
- Vyzkoušení naživo
- Prodej obnošených hodinek
- Zaručený standart kvality
Závěr
Každý budeme mít jistě jiný názor na to, co je z výše zmíněných bodů u hodinek nejdůležitější. Zda je pro nás bohatá historie značky zásadní nebo nám na ní nesejde a jde nám jen o výsledný předmět. Článek má sloužit jako takové usnadnění pro vstup do této části hodinkového světa a shrnutí těchto výhod obou stran může sloužit jako orientace při další koupi. Nakonec jde pouze o radost, kterou nám hodinky přináší, a je jedno, jaké hodinky jsou nebo odkud jsou.
▶️ Tip na slovenský microbrand: Biatec. Více v článcích: Stane se Biatec znovu králem, tentokrát tím hodinkovým? a Rozhovor se zakladatelem značky Biatec