
Dnešním dnem oficiálně začíná zima. To s hodinkami sice společného mnoho nemá, ale abychom vás dostali do té správné zimní nálady, rozhodli jsme se vám představit nedávno uvedenou novinku z dílen nezávislé hodinářské značky Urwerk, a to UR-230 Polaris. Pyšní se totiž sněhově bílým keramickým pouzdrem.
A poté se budeme věnovat novým Speedmasterům. „Zase nové Speedy?“ slyšíme vaše nářky. Ano, zase nové Speedy! Model Speedmaster Pilot Flight Qualified se ale v lecčems liší od klasických Moonwatch (kterých už dost možná máte se všemi těmi jejich limitovanými edicemi plné zuby) a my bychom řekli, že si rozhodně zaslouží vaši pozornost.
Obsah článku
Urwerk UR-230 Polaris: Sněží!

Něco málo o značce Urwerk
Začněme Urwerky. I pokud se o nezávislou hodinařinu nijak zvlášť nezajímáte, vsadíme se, že o značce Urwerk jste v minulosti už slyšeli, resp. někde zahlédli její hodinky.
Její avantgardní časomíry připomínající spíše nějaká sci-fi udělátka ze Star Wars se totiž objevily například na ruce Roberta Downeyho Jr. A faktem je, že kromě MB&F (další nezávislá hodinářská značka) v současnosti nikdo jiný takto bláznivé a zároveň naprosto bezchybně zpracované hodinky nevyrábí.
Značku založila v roce 1997 dvojice Felix Baumgartner a Martin Frei a už jejich první kreace, hodinky UR-101 a UR-102, udaly designem svého pouzdra a způsobem zobrazení času směr všem nadcházejícím dílům Urwerk.



Nalevo původní černé UR-230, za nimi nové UR-230 Polaris. Zdroj: Urwerk.com
Historie modelu UR-230
Zakladatelé značky Baumgartner a Frei odhalili model UR-230 teprve před rokem, a to jako nástupce modelu UR-220. Od svého předchůdce hodinky převzaly jejich satelitní ukazatel času s rotujícími číslicemi na třírukém kolotoči a s retrográdním zobrazením minut v dolní části číselníku.
Nad to ale navíc nové UR-230 nabalily několik vymožeností – například pohyblivý uhlíkový kryt chránící safírové sklíčko, sestavu pohlcovačů otřesů nebo hybridní systém nátahu s možností zcela vypnout automatické natahování hodinek.
Rozhodně nejde o věci, bez kterých by se člověk neobešel. Je to spíš taková „skromná“ ukázka toho, čeho jsou inženýři Urwerk schopní…



Sněhově bílé UR-230 Polaris
A nyní konečně přichází na řadu ta avizovaná novinka s přídomkem Polaris!
V srdci jsou to ty stejné UR-230, které jsme si představili výše. S jedním zásadním rozdílem. Silně se totiž liší jejich aerodynamická pouzdra. Nejen barvou, ale hlavně materiálem a v případě Polaris absencí krytu sklíčka.
Zatímco původní UR-230 sázely na pouzdro kombinující titan s černou DLC povrchovou úpravou a uhlík, nové UR-230 Polaris se pyšní bílým (převážně) keramickým pouzdrem.
Výhodou keramiky je fakt, že nejde poškrábat. Lze ji ale roztříštit. Což pro Urwerk samozřejmě není dostatečně dobré. Rozhodli se proto keramiku provázat se sklolaminátem (viz foto výše). Výsledný materiál by se měl honosit nepoškrábatelností keramiky, ale zároveň minimalizovat její křehkost například při dopadu na tvrdý povrch.

Polaris tak díky silnému kontrastu mezi bílým pouzdrem a černým číselníkem připomínají třeba stormtroopery ze Star Wars (nebo PlayStation 5). A jejich bílý gumový řemínek tento sci-fi dojem jen umocňuje. A zmínili jsme už, že pouzdro těchto hodinek je velké 44,8 mm a vysoké 18,3 mm? K tradičním hodinkám mají prostě daleko…
Na závěr zbývá už jen zmínit, že UR-230 Polaris je limitovaná edice omezená počtem 35 kusů. Každý jeden kus by vás přitom vyšel na astronomických (v souladu s celou tou vesmírnou sci-fi tematikou) 150 000 CHF bez daně.
Zdroj: urwerk.com
Tip na další čtení: fratellowatches.com
Parametry:
- Velikost pouzdra: 44,8 mm (53,5 mm L2L)
- Výška: 18,3 mm
- Materiál pouzdra: keramika a sklolaminát
- Sklíčko: safírové
- Vodotěsnost: 30 m
- Strojek: UR-7.30
- Typ: automatický (ale i s režimem pouze manuálního nátahu)
- Rezerva chodu: 48 hodin
- Frekvence: 28 800 polokmitů za hodinu
- Cena: 150 000 CHF (bez daně)
Zase nové Speedmastery? Ano, ale…

Zdroj fotky Fratello
Jen pro piloty?
Co může být tak zajímavého na kdo-ví-kolikátých (snad již pátých?) letošních Speedmasterech? Upřímně: není toho málo!
Stačí už jen jejich počátek. Hodinky Omega Speedmaster Pilot Flight Qualified se totiž na internetu objevily (někdo by řekl leaknuly, doporučujeme vám například wristshot na omegaforums.net) už před několika měsíci. Byla to však trochu jiná verze hodinek, které tu dnes vidíte. Byla to verze, kterou si totiž nemůžete koupit, pokud se neřadíte mezi piloty americké armády!
Tuto verzi, kterou vidíte na fotkách (referenci 332.10.41.51.01.002), si už ale koupit můžete. Ať už piloty jste nebo nejste.



Zdroj fotek Fratello
Speedmaster Pilot
Pro upřesnění: nový model se řadí do kolekce Speedmaster, ale nikoliv do její nejpopulárnější podkolekce Speedmaster Professional (kde byste našli Moonwatche), nýbrž do své vlastní podkolekce Speedmaster Pilot. A je zřejmé, že se nechal inspirovat například starším populárním modelem Flightmaster.
K hodinkám samotným: jejich celobroušené ocelové pouzdro má průměr 40,85 mm (je tudíž nepatrně menší než například pouzdro Moonwatch), je 14,54 mm vysoké a má nožičky s ostrými hranami. Hodinky jsou dodávané na jednoduchém tříčlánkovém ocelovém tahu se stejnou povrchovou úpravou jakou má pouzdro.
Vodotěsnost hodinek činí 10 ATM (dvojnásobek ve srovnání s Moonwatch) a jejich hrubý matně černý číselník se dvěma subčíselníky chrání vysoké safírové sklíčko.
Číselník
Právě číselník těchto „Pilotů“ si zaslouží bližší pozornost. Vedle tištěného loga Omega a Speedmaster se z něj totiž navíc dozvíte, že hodinky jsou „flight qualified“ („kvalifikované pro létání“), že je pohání METAS-certifikovaný strojek s Co-Axial systémem chodu a že Omega v tomto případě rozhodně nešetřila na luminiscenčním materiálu! Hranaté indexy a jednoduché ručičky jsou totiž tvořeny výhradně jím.
Dále se sluší zmínit barevný levý subciferník, který je celkem očividně inspirovaný ukazatelem horizontu v kokpitu letadla a velké datumové okénko na pozici 6. hodiny. A číselník samozřejmě nemůže obklopovat nic jiného než tachymetrická škála.



Zdroj fotek Fratello
Kalibr 9900
Řadu rozdílů mezi Moonwatch a Piloty jsme už zmínili, ale strojek bude asi tím nejdůležitějším. Piloty totiž pohání automatický kalibr 9900. Naopak Moonwatche stále sází na tradiční manuální nátah.
Výhodou Moonwatchů je díky chybějícímu rotoru jejich nižší pouzdro, ale řekli bychom, že většina z vás dá přednost komfortu spojenému s automatickým pohonem.
Kalibr 9900 se těší 60hodinové rezervě a pro Omega typickým Co-Axial systémem chodu a certifikací METAS. Jediná výtka? Strojek není pod pevným dýnkem vidět.
Co na nové Speedmastery říkáte vy? Dejte nám vědět v komentářích!
Zdroj: omegawatches.com
Tip na další čtení: hodinkee.com
Parametry:
- Velikost pouzdra: 40,85 mm (49,6 mm L2L)
- Výška: 14,65 mm
- Materiál pouzdra: Ocel
- Sklíčko: safírové (s AR)
- Vodotěsnost: 100 m
- Strojek: Omega 9900
- Typ: automatický chronograf (Master Chronometer)
- Rezerva chodu: 60 hodin
- Frekvence: 28 800 polokmitů za hodinu
- Cena: 10 500 EUR