Frederique Constant Vintage Rally Healey Automatic COSC Limited Edition FC-301HGRS5B6

Pokud si rádi hrajete a jste sběratelé, nacházíte se na správném místě. Tato švýcarská manufaktura se doslova vyžívá v různých výročních edicích a nejinak tomu bude v dnešní recenzi. Nasaďte si kožené rukavice a pečlivě se připoutejte, dnes to rozjedeme v rychlejším tempu. Představíme si totiž kousek od Frederique Constant vintage rallye Healey automatic COSC, a to rovnou v limitované edici.

Obsah recenze

Nasaďte kožené rukavice, pojedeme rychle!

Austin Healey je britská automobilka, založena v roce 1952. Specializovala se především na sportovní a závodní vozy. Dnes jsou tyto veterány velice vyhledávané a jejich cena se pohybuje v nemalých částkách. Právě model Healey 100s NOJ393 by o tom mohl vyprávět své. Původně zakoupený v roce 1969 za 155 liber byl prodán v roce 2011 téměř za 1 milion Eur.

Jedná se o sběratelské relikvie, které svým majitelům přináší potěšení. Ne jinak je tomu v našem hodinkovém světě. Hodinářské firmy velice rády využívají své reference ve spojení s populárními modely automobilů. Již jsme tu měli Tag Heuer a Porsche, Panerai a Ferrari, Breitling a Bentley a nyní je na řadě Frederique a Healey.

Ačkoliv Frederique Constant nemá tak bohatou historii (více o značce zde), již za tak krátký čas se stihl v hodinářském světě zapsat více než obstojně. A co značku pojí s automobily? Dle jejich slov je to vášeň pro veterány. Od roku 2007 jsou pak úzce spjati s akcemi Peking to Paris Motor Challenge, nebo Carrera Panamericana, jako oficiální časoměřič. V tomtéž roce také spojili síly právě s Austin Healey a předlohou pro naši referenci byl vůz Healey NOJ393.

Tento sporťák byl testovacím vozem na okruhu v Le Mans v roce 1953. Historie pak pokračovala dále, kdy se vůz stal prototypem 100s a účastnil se závodů v Sebringu, Carrera Panamericana a opět v Le Mans roku 1955, který se mu stal osudným. Healey byl doslova smeten Mercedesem-Benz, který nezvládl řízení a pilot Pierre Levegh při něm přišel o život spolu s 83 diváky na tribuně, na které s Mercedesem přistál.

Autíčko jako bonus? Rozhodně!

Většinou nezačínám recenze krabičkou, v mnoha případech totiž není o čem mluvit, ale zde musím udělat výjimku. Již při koupi máte pocit, že za ty peníze opravdu něco dostáváte. Koupí těchto hodinek dostanete auto 🙂. Slyšíte dobře! A ne ledajaké, ale zmíněného, dnes již veterána, Healey 100s NOJ393, respektive jeho zmenšenou podobu.

Poměrně nekompaktní balení vám oznamuje důležité informace – tedy co v ruce držíte (Frederique Constant a Healey). Po vytažení pevného víka se ihned ocitnete v hračkářství. Největší prostor si ukrojil model auta. Po pravici se ukrývají na polštářku hodinky, pod kterými se hrdě tyčí jméno a informace, že se jedná o limitovanou edici. Pak již jen nezbytné dokumenty, jako ten z COSC s naměřenými údaji, a záruční karta s informacemi o modelu.

Automatika s dokonalou přesností

Pojďme již na hodinky samotné. Na první pohled nenápadným dojmem působící chronometr nám díky červené vteřinovce říká, že v klidu určitě nepostojí. A je to dobře, jedná se o závodní hodinky, určené k tomu, aby vám pomohly adrenalin vyšroubovat do maxima. K tomu napomůže i závodní rally kožený náramek s odvětráváním ve stylu závodnických rukavic a jedovatá barva ciferníku, podle původní předlohy, sporťáku Austin Healey.

Zelenkavá barva – British racing Ivy Green je vyvedena v matném odstínu, nečekejte tedy žádnou výraznou hru barev. Svými slovy bych ji popsal jako temně lahvovou, zelenou s nádechem military stylu, avšak ne úplně tak výraznou, jako najdete třeba na populárních Alpinistech.

V kombinaci s jedovatě červenou ručkou se jedná o perfektně fungující kombo. V jádru jde o hodinky závodní a takovou funkci plnit budou. Vteřinovky si tak všimnete ihned, a ta je ve vašem sporťáku přece nejdůležitější. Díky ní si můžete sčítat ujetý úsek a překonávat hranice jak vaše, tak automobilu.

3, 2, 1 a jedem!

Svým vintage zaměřením není potřeba ani stopek, ale hezky pěkně po staru. Přesnost na setiny zde ulehčí armovací kroužek, který připomíná krejčovský metr, jen s rozdílem jednotek 🙂. V hezkém kontrastu bílé barvy, v kterém přesně tiká rudá vteřinová ručka, oproti zelenému číselníku. Vše je decentně uhlazené a přehledné a je radost se na hodinky podívat, i když víte kolik hodin je.

V jednoduchosti je krása. A zde to platí dvojnásobně! Dauphine ukazatele času (minutová a hodinová ručka) jen přidávají na rychlosti a dravosti tohoto počinu. Rychle a úderně zobrazit čas, to je zde rozhodující! Zároveň s velkou elegancí a grácií. Je hezké vidět, že tvar ruček, který nejlépe vypadá na společenských hodinkách, umí krásně fungovat i ve sportovnější sekci.

Kalibr s COSC certifikací!

  • Hodinky jsou poháněny kalibrem FC-301, jehož základem je La-Joux Peret G100.
  • Ten pracuje na frekvenci 28 800 polokmitů za hodinu a je osazen 26 kameny.
  • Rezerva chodu tohoto strojku je 38 hodin.
  • Předností je pak certifikace COSC, která hlídá přesnost kalibru (všechny důležité naměřené údaje pak jsou součástí balení, jak jsem zmínil výše).

Na strojek se můžete zcela spolehnout, vteřinová ručka sviští jako na Le Mans a stejně rudou barvou je vyvedeno označení na ciferníku, že se jedná o chronometr. Výstižný detail, který spolu souvisí jako závodní auto s okruhem.

Aplikované indexy jsou všechny stejné, krom startovací čáry na 12. hodině, kde je index zdvojený. V polovině všech indexů pak nalezneme nanesenou luminiscenci, stejně tak na hodinové a minutové ručce. Za šera v kabrioletu fajn prvek, nějakou celovečerní light show však nečekejte.

Vejdeme se, nevejdeme na ruku?

Co si budeme povídat, hodinky působí větším dojmem. Ať už za to může právě armovací kroužek s vteřinovými úseky, kvůli své sněžné barvě, či celková kompozice ciferníku. Tento pocit ale padá s prvním nasazením na zápěstí, díky velice příjemným rozměrům – 40 mm průměr pouzdra, 10,3 mm výška pouzdra a ten nejdůležitější, 47 mm lug to lug na délku pouzdra. (Odhad toho, zda se vejdou na vaše zápěstí, získáte zde.)

Rozměr stěžejek 20 mm otevírá neomezené hračičkovství v podobě různých náramků. Např. bund strap by byl příjemným a vkusným zpestřením. Kožený náramek zde však funguje naprosto skvěle a dovedu si představit mít více barevných provedení a vybírat si dle aktuálního outfitu. A nebo můžete naplno využít tento dodaný a nechat projevit patinu na plné obrátky vlivem zubu času.

Slušivý kabátek

Pouzdro je vyrobeno z leštěné ušlechtilé oceli a nenaleznete na něm jedinou ostrou hranu, která by vás obtěžovala v řidičských schopnostech. O ochranu proti škrábancům se stará safírové sklíčko.

Dýnko je šroubované, kartáčované, nalezneme na něm všechny potřebné údaje, jako je vodotěsnost (5 ATM), sériové číslo modelu a informaci, že se jedná o limitovanou, číslovanou edici (v mém případě 866) a jeden krásný detail, který ihned zaujme na první pohled. Ano, i zde je připomínka legendárního vozu, který je ve své plné kráse a rychlosti vygravírován za doprovodu šumícího lesa a rozpálené vozovky.

S korunkou se manipuluje velice snadno, v základní pozici strojek uvedete do chodu a po vytažení do první pozice stačí nastavit přesný čas, jak už to u správných sporťáků bývá, s funkcí hackingu (zastavení vteřinové ručky). Datumovku nehledejte, nedávala by zde smysl a myslím, že by uškodila celkovému designu a pojetí hodinek.

Pro koho jsou hodinky určené

Nemusíte být nutně majitel Healey 100s NOJ393 (i když s těmito hodinkami budete 🙂), abyste neodolali kouzlu, které Frederique přenesl do této reference. Pokud obdarujete automobilového nadšence, určitě bude nadšeně dohledávat všechny dostupné informace o této automobilce a historická fakta, která jsou velmi bohatá.

Zároveň mu rovnou vyhraďte nějaký ten prostor na poličce, protože toto balení nelze jen tak pohodit do skříně bez špetky respektu. Box dobře poslouží i jako pouzdro na hodinky a při každém nasazení si rovnou přetřete prach na vašem sporťáku. A pokud nejste až tak zarytý příznivec auto-moto sportu, určitě oceníte naprosto přesný ukazatel času s certifikací COSC, nadčasový retro design a univerzálnost, které tyto hodinky přinášejí. Dostupných je celosvětově 1 888 kusů za 49 700 Kč, tak ať vám neujedou!

Rádi čtete naše články? Navštivte náš e-shop nebo se přihlašte do newsletteru.
Přihlaste se k odběru novinek a článků:

Komentáře

Zaujal vás článek? Chcete nás pochválit nebo nám naopak něco vytknout? Budeme moc rádi za váš komentář. Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *