Jedna z našich značek slaví v letošním roce významné jubileum. Oslavy a s nimi spojené představování zajímavých modelů vážících se k letošnímu i nadcházejícímu jubileu, doufejme, můžeme očekávat během celého roku. Oslavencem je japonská značka Orient, která je na našem trhu tak trochu neprávem opomíjená a upozaďovaná svými většími japonskými bratry Seikem a Citizenem. A je to škoda. Nejen historicky měla a má značka co nabídnout.
Není to tak dávno, co jsme Orient v Helveti vítali, k čemuž se samozřejmě vázal i článek kolegy Jirky Bareše Vítáme japonský Orient v Helveti, v němž značku našim fanouškům a příznivcům v krátkosti představil. Těm, kdo ho nečetli, článek určitě doporučuji. Za tu dobu, co Orient nabízíme, se snažíme ho našim zákazníkům ukazovat podobně jako další značky. Zpětnou vazbou se od nich dozvídáme, že značku buď neznají, případně ji v minulosti zaznamenali jako jednu z mnoha, nabízejících jen další hodinky (z tohoto výčtu vynechávám všechny „chronomagory“). Je pravdou, že ohlédnu-li se do minulosti, vzpomínám si, že i v menších hodinářstvích byla značka Orient zastoupena a mé první dámské hodinky byly právě od ní. Zaujala mne tím, že se její hodinky pohybovaly na pomezí stroje ukazujícího čas a elegantního doplňku. Pak zde máme samozřejmě skupinu lidí, která historicky vlastnila, či doposud stále vlastní mechanické kousky z řady Tri Star (alternativa levným „Pětkám“) a Multi-Year Calendar, nemohou si je vynachválit, rádi na ně vzpomínají a znovu je pořizují. Posledními jsou hodinkoví nadšenci, kterým rukama prošlo kde co a většině z nich i nějaké ty Orienty, ať už z řad kultovních potápek, anebo poměrem cena/ výkon bezkonkurenčních oblekovek z řady Bambino. Orient je však mnohem víc a zvláště v posledním roce mi představované novinky přijdou velmi zajímavé.
Logo
Není lepší příležitost, kdy věnovat pár slov také velmi diskutovanému logu výrobce, které na mnoha fórech vzbuzuje emoce, než právě toto výročí. Značka má ve znaku dva lvy, svírající ve svých tlapách štít se znakem „O“, na jehož vrcholu je černá koruna. Opravdu mnoho lidí jeho podobu kritizuje, vidí v ní znak výrobce cigaret, některé dokonce odrazuje od nákupu samotných, ač jinak pozitivně hodnocených, hodinek. Co ale samotné logo znázorňuje?
Ředitel společnosti Jun Watanabe popsal, že logo symbolizuje filosofii firmy a její vztah k zákazníkům. Lev na levé straně vyobrazuje společnost, lev po pravé straně štítu je ztělesněním distributorů a prodejců značky. Znak O ve štítu má představovat zákazníka a koruna posazená na štítu symbolizuje vztah značky k zákazníkům a celkový přístup zaměřený právě na ně. Stručně řečeno, logo má vyjádřit blízkost společnosti k zákazníkovi, snahu mu naslouchat a respektovat jeho přání. Cílem je nabídnout velmi kvalitní zboží za přijatelné ceny a budovat pevné vazby směřující od výrobce přes prodejce až k zákazníkovi.
Zrod značky
Historie značky Orient sahá až k roku 1901, kdy zakladatel firmy Shogoro Yoshida otevřel v tokijské čtvrti Ueno velkoobchod „Yoshida Watch Shop“ s hodinkami z dovozu. Obchod byl úspěšný a v roce 1912 Yoshida začal s výrobou zlatých hodinkových pouzder. Na další činnost se váže rok 1920 a založení firmy Toyo Tokei Manufacturing, která se původně zabývala pouze výrobou stolních hodin a budíků. S výrobou náramkových hodinek začala až v roce 1936 v nově postavené továrně. Společnost však krutě poznamenala válka a díky stavu poválečné ekonomiky byla její činnost v roce 1949 ukončena. Ne však nadlouho.
Oficiální datum vzniku společnosti Orient Watch Company se vztahuje k roku 1950, kdy nově vzniklá společnost Tama Keiki Company navázala na výrobu hodinek Yoshida. Krátce na to se společnost přejmenovala na Orient Watch Company. Rok 1951 je pak spojený se vznikem vyšší třídy hodinek Orient, značkou Orient Star, pro niž je již od počátku typická výroba mechanických hodinek s nadčasovým designem. Rok 2020 a 2021 je tak důležitý pro celou společnost.
Fanoušci Orientu od počátku roku vyhlížejí, čím značka významný rok 2020 oslaví. A ta již od začátku roku postupně představuje první novinky, kterými plánuje Orient oživit nejdůležitější modely své historie v kolekci nazvané Revival. Podle dostupných informací bude tato kolekce k dispozici celosvětově, a tak ji možná při troše štěstí můžeme očekávat i na našem trhu. A na co se tedy mohou příznivci značky zatím těšit?
Jednou z ohlášených novinek jsou hodinky Orient King Diver, které jsou reinterpretací modelu Weekly Auto Orient King Diver z roku 1965. Hodinky Orient King Diver byly ve své době vlajkovým modelem značky, který se stal základem celé budoucí řady potápěčských hodinek. Asi ne pouze mne napadá, že tento design používaly v 60. letech pro potápěčské hodinky i mnohé švýcarské značky – ano, ve své době byl natolik úspěšný, že podobný model vzniknul i v Japonsku.
Novinka bude k dostání ve čtyřech barevných provedeních, s černým, červeným, zeleným a zlatým číselníkem, věrně zachovávajících prvky původního modelu, jimiž jsou značení dýnka s vyobrazením potápěče, použité jedinečné ručky – minutová ve tvaru dauphine a hodinová zakončená šipkou, vnitřní otočnou lunetu s minutovým značením ovládanou korunkou na pozici 2. hodiny, výseče zobrazující den v týdnu na pozici 6. hodiny a od originálu se příliš neliší ani proporce a tvar pouzdra.
To z původních 42 mm narostlo na 43,8 mm, výška bude dosahovat poměrně citelných 14 mm (podobně jako původní model). Co se od předlohy ještě liší, je použité sklíčko, plast zde vystřídal minerál a nárust voděodolnosti z původních 40 m na dnešních 200 m. Obě korunky, jak ta pro ovládání lunety, tak ta pro nastavování času a data, by měly být značené dříve používaným logem s písmenem „O“.
Nové modely budou poháněny ověřeným mechanickým strojkem s automatickým nátahem vlastní výroby F6922, který je vybaven funkcí hackingu – zastavením vteřinové ručky při nařizování času, rychloposuvem data a možností manuálního nátahu. Rezerva chodu použitého strojku se pohybuje kolem 40 hodin a tolerance chodu se pohybuje v rozmezí -15/ +25 vteřin za den.
Jak už bylo zmíněno, novinka bude dostupná celosvětově, pro japonský trh budou všechny barevné varianty uvedeny v limitovaných edicích po 500 a 1000 ks. V Evropě by měla být limitovanou edicí pouze varianta se zlatým gradientním číselníkem „Jaguar Focus“ a PVD úpravou pouzdra na koženém řemínku, vydaná v celkovém počtu 1700 ks. Zbylé barevné varianty by měly být zařazeny do normální kolekce a všechny se budou od svých japonských sestřiček lišit anglickým zobrazením dnů namísto japonských znaků kandži. Modely ponesou označení RA-AAD01B (černý číselník), RA-AAD02R (červený číselník), RA-AAD03E (zelený číselník) a RA-AAD04G (zlatý číselník), jejich prodej by měl začít během dubna. V tuto chvíli je otázkou, zda budou modely dodávány v nějakém speciálním balení odkazujícím na výročí, anebo dostanou klasickou krabičku Orient. Vše pro Vás samozřejmě zjišťujeme a o možnosti zakoupení i na našem trhu Vás budeme včas informovat.
Druhou novinkou představenou k příležitosti 70 let od založení značky jsou hodinky s názvem Orient Retro Future Camera, které připomínají mnohem mladší model z rodiny Orient Star, konkrétně kolekce Retro Future z roku 2005. Novinka oproti původnímu modelu není vydávána pod značkou Orient Star. Jak již bylo zmíněno výše, bude také zařazena do kolekce Revival značky Orient. Reedice, stejně jako její předloha je typická svým číselníkem, jehož ústředním motivem je clona objektivu fotoaparátu a lunetou, která se inspirovala clonovým kroužkem na objektivu. Nechybí ani korunka se zvláštní ochranou pouzdra, které byla předlohou také část těla fotoaparátu, konkrétně mechanismus pro převíjení filmu.
Orient Retro Future Camera používá v 70. letech velice oblíbený gradientní číselník „Jaguar Focus“ v odstínech zlaté, zachovává průhled na setrvačku strojku na pozici 9. hodiny a mimostředově vyvedenou vteřinovou ručku v subčíselníku na pozici 6. hodiny. Naopak chybí rezerva chodu na pozici 12. hodiny a zakrytá zůstala část natahovacího mechanismu na pozici 3. hodiny. Změnou prošly ručky, které jsou nyní obě stejného tvaru s výraznějším špičatým zakončením.
Novinka je dodávána v novém pouzdře s PVD úpravou povrchu, které upustilo od polštářkovitého tvaru a využívá nejběžnější kulaté provedení. Průměr pouzdra bude 40,8 mm a výška 12,6 mm. Dýnko, které má evokovat hledáček fotoaparátu je nyní plné právě s výjimkou malého průhledu na setrvačku i z této strany. K pouzdru je připevněno pomocí šroubků a nese informace o výrobci, vodotěsnosti, materiálu a samozřejmě zařazení do výroční limitované edice. Použitý strojek je opět vlastní výroby kalibr F6S22 s automatickým nátahem, rezervou chodu 40 hodin, funkcí zastavení vteřinovky, možností ručního nátahu a tolerancí chodu pohybující se v rozmezí -15/ +25 vteřin za den. Voděodolnost hodinek je 50 m, dodávány budou na koženém řemínku.
Hodinky pod označením RN-AR0204G budou k dispozici od května v celkovém počtu 2300 ks, z toho 1000 ks určenými pro Japonsko.
K reedicím a připomínkám historicky důležitých modelů přistupují v posledních letech všechny značky a ve většině případů se jedná o velice povedené edice. Věříme, že v případě Orientu tomu tak bude také, což nám již nyní může potvrzovat například reedice Orient Super King Diver Retro. Nezbývá než doufat, že výroční novinky budou dostupné i pro náš trh.
Značka Orient v bodech:
- 1950 – založení značky Orient Watch Company
- 1951 – představení prvních hodinek Orient Star
- 1955 – podepsání obchodní dohody s Čínou a průnik na mezinárodní trhy
- 1957 – představení hodinek Orient Star Dynamic [obr. 1]
- 1960 – představení hodinek Royal Orient
- 1961 – vývoj strojku s automatickým nátahem
- 1962 – model „Super Auto“ se strojkem s automatickým nátahem [obr.2]
- 1964 – model „Orient Grand Prix 100“ [obr. 3]
- 1965 – model Multi-Year Calendar – dodnes velmi oblíbený model [obr.4]
- 1965 – King Diver 1000 – vlajková loď své doby [obr. 5]
- 1967 – Fineness – v období let 1967 – 1974 patřily mezi nejtenčí hodinky na světě, strojek měl na výšku pouze 3,9 mm [obr. 6]
- 1970 – Chrono Ace Jaguar Focus – oblíbené gradientní barevné číselníky 70. let nazvané „Jaguar Focus“ [obr.7]
- 1971 – začátek použití nového strojku série 46
- 1976 – Nová verze Multi-Year Calendar [obr. 8]
- 1991 – Orient Mon Bijou – skeletonové hodinky s vysokým podílem ruční práce [obr. 9]
- 1996 – představení strojku s funkcí zobrazení rezervy nátahu
- 2001 – Orient Watch Company se stává dceřinou společností Seiko Epson Corp., patřící pod uskupení Seiko Group
- 2004 – vzkříšení řady Orient Royal – nejdražší modely značky používající velmi přesný strojek Caliber 88700 s frekvencí chodu 28800 polokmitů za hodinu a přesností v toleranci COSC
- 2009 – Seiko Epson Corp. se stává úplným vlastníkem Orient Watch Company (společnosti Seiko a Orient jsou na sobě nezávislé, vlastněné každá jinou skupinou)
- 2010 – oslava 60. výročí modely v limitovaných edicích
Darča je specialistka na Seiko a k tomu si přibrala ještě Casio. Mezi její další zájmy patří turistika, cestování a dobré víno. Mimo práce v Helveti ještě zvládá studium vysoké školy.