Hodinářství u našich západních sousedů má nesmírnou tradici. Troufnu si říct, že německá hodinářská škola má ve světě jedno z nejlepších jmen. Rovnat se s ní může už pouze švýcarský a japonský přístup, který je přeci jen lehce specifičtější oproti Evropě.
Malé městečko Glashütte patří po Ženevě k Mekce evropského hodinářství. Právě tohle výsadní postavení dává prostor i jiným německým značkám, než jsou A. Lange & Söhne, Nomos nebo Glashütte Original. Jednou z nich je brand Laco. A směle si troufnu již na úvod říct, že kromě zmíněných německých velikánů i Laco dělá něco, co nikdo jiný. Což si ukážeme na příkladu modelu Laco Flieger Stuttgart Pro 40 Automatic.
Obsah recenze
Německo je průmyslovou velmocí Evropy, kterou má většina z nás spojenou s luxusními a velice kvalitními automobily. Zde platí – co značka, to osobitý styl, co kus, to originál. A podobný přístup vyznávají Němci i v hodinářství. Japonský přístup je dle mého často velmi generický. Marně byste tu hledali mezi jistými modely od Seika, Orientu a Citizenu rozdíly. To u německé produkce neplatí.
Přístup vlastního DNA razí i značka Laco, která je známá zejména výrobou pilotních hodinek. Její historie se datuje do roku 1925, kdy patřila mezi pět vyvolených značek, které dodávaly hodinky pilotům Luftwaffe (více v článku zde). Dnes u Laca najdete modely i jiné než pilotní, ale my se dnes zaměříme hlavně na ně, konkrétně poté na model Flieger Stuttgart Pro.
Důkaz vlastenectví
Hodinky Laco se mi dostaly do rukou poprvé až minulý měsíc. Přesně šlo o model se zeleným číselníkem Augsburg 42 z limitované edice, kterých bylo vyrobeno pouze 250 kusů. Hodinky mě tak moc zaujaly svým zpracováním, stylem i balením, že jsem si o značce musel začít zjišťovat více.
A pak to začalo.
Aachen, Dortmund, Paderborn, Bielefeld. Ne, to nejsou místa mých cest na západ Evropy po tom, co jsem začal objevovat značku Laco, ale názvy některých z modelů. Přiznám se, že více vlastenecké názvy jsem u hodinek nezažil, ale mě to upřímně řečeno baví, jelikož je to jednoduché, přehledné a zapamatovatelné. Zmínit však musím ještě dvě města nebo spíš modely, a těmi jsou Karlsruhe a Stuttgart…
Vzhůru k výškám
Právě Karlsruhe a Stuttgart jsou modely, které patří do kategorie Flieger Pro, kterou Laco nabízí. Zjednodušeně řečeno jde o pilotní hodinky, které od Laca můžete mít ve velikostech 37, 40 nebo 43 milimetrů, zvolit si můžete kromě velikosti pouzdra i barvu ciferníku mezi černou a tmavě modrou. A aby toho nebylo málo, tak v základním výčtu si ještě můžete vybrat buď mezi automaty, nebo hodinkami s ručním mechanickým nátahem.
Vizuální rozdíl mezi modely je poté ve stylu ciferníku. Zatímco Stuttgarty jsou pilotkami s jednodušším číselníkem typu A, které bych přirovnal například k těm od IWC. Karlsruhe jsou pak řadou s oběma číselníky – typu A i B, tedy s vnější stupnicí s indexy 1 – 12, respektive vnější minutovou stupnicí 5 – 55, kterou využívali navigátoři.
Originály jsou jen dva
Já jsem osobně sáhl po Stuttgartech. Do rukou se mi dostala verze s černým číselníkem, byť do osobní kolekce bych spíše volil variantu s modrým. Ta v kombinaci s hnědým koženým řemínkem ještě více připomíná model IWC Mark XVIII Le Petit Prince, který je na mém wish listu hodně vysoko. Varianta to pak byla ta čtyřicetimilimetrová, která sedne na mé zápěstí nejlépe. Po zkušenostech s Augsburgy 42 jsem věděl, že čtyřicet tři milimetrů už by bylo příliš.
To nejlepší ale přichází ve chvíli konfigurace samotných hodinek. Ta totiž nespočívá jen v úvodním výběru velikosti pouzdra, barvy číselníku či způsobu nátahu strojku, ale Laco toho nabízí u svých Pro modelů daleko více. Těch úprav je rovnou devět a jsou rozděleny mezi bezplatné úpravy a ty za příplatek. Mezi ty bezplatné se řadí volba číselníku s logem a nápisem „Made in Germany“, nebo bez loga a nápisu (jako u původních historických modelů) a potom možnost pouzdra s nebo bez (opět historického) označení FL23883.
Za jednotlivé příplatky si dále můžete zvolit jiný strojek. Základní verze automatů má odchylku okolo 14 sekund za den, prémiová verze 8 sekund. Dále tam je možnost plného nebo průhledné dýnka s průhledem na strojek, zdobení strojku s různými typy broušení a pískování, úprava sklíčka, styl a design řemínku, pozice korunky na pravou či levou ruku nebo volba hodinek bez datumovky nebo s datumovkou, a to buď s černým, nebo s bílým podkladem.
Poměr cena – výkon
Nejsem velký matematik, ale když vezmu v potaz, že hodinky se nabízí ve dvou barvách, se dvěma typy nátahu, ve 37, 40 a 43 milimetrech a s výčtem dalších 9 variací, kdy některé z nich nabízí vícero variant k výběru, dostáváme se rázem k několika stovkám možností, jak výsledné hodinky mohou vypadat. Tím se vracím k nadpisu článku – je tak velice pravděpodobné, že vaše zápěstí může zdobit jen jediný originál, co kdy Laco vyrobí. Nebo je ve hře naprosto minimální pravděpodobnost, že někoho potkáte se stejnými hodinkami.
Základní cena hodinek Stuttgart bez jakékoli úpravy činí 23 750 Kč. Kdybychom naopak zvolili ty nejdražší možnosti customizace, dostaneme se na částku lehce pod 41 tisíc korun. Čtyřicet jedna tisíc za možná jediný kousek na světě, který můžete mít do čtrnácti dnů doma!
A to ještě podotknu, že byť se jedná o fliegery, mají Stuttgarty vodotěsnost dvě stě metrů. Více asi nemám co dodat, u těchto hodinek zkrátka víte, že každé euro, co za tyto německé hodinky dáte, bylo využito správně a ve váš čas i prospěch. Do rukou totiž dostanete velmi přehledné hodinky, co odolají každodennímu nošení a jejich design vás bude bavit i po mnoha letech.
- Více o flígrech, neboli navigátorských hodinkách typu A a B se dozvíte v článku Proč vypadá číselník B-Uhr přes 80 let stále stejně?
- Recenzi na model Laco s číselníkem typu B najdete zed: Flígry Laco Leipzig s B-Uhr číselníkem