Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.01 – vzhůru do výšin nebeských

Každý sběratel hodinek, který je zasažen chronobundusem by měl ve své sbírce mít alespoň jedny letecké hodinky. Takzvané pilotky. Sám se musím přiznat, že mi pilotky ve sbírce ještě stále chybí. Přitom mám leteckou tematiku moc rád. Ať už je spojená s filmy (mimochodem, už jste viděli nového TOP GUNa? ❤️😌), nebo historickými či osudovými milníky, bitvami, nebo prostě jen s láskou ke strojům a „hračičkám“. Ani letadlem jsem zatím neletěl, ale snad si tento sen jednou vyplním třeba rovnou spolu s těmi pilotkami. A o čem že to bude dneska řeč? O pilotkách Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.01 s navigátorským ciferníkem.

Když jsem dostal šanci recenzovat dnešní hodinky, srdce mi zaplesalo radostí. Nejedná se sice o žádný luxusní model IWC a cenovkou se vlezeme do 10 000,- a ještě si můžete pořídit pouzdro na hodinky, ale o to větší překvapení při vybalení hodinek nastalo!

Ano, přátelé… dnes si něco napíšeme o Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.01, které jsou horkou novinkou hodinářů přímo navazujících na značku legendárního německého výrobce letadel. Ach!

Junkers, historie, radiátory a letadla

Německá firma s oficiálním názvem Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG (JFM), známější jen jako Junkers, byla svého času hlavním německým leteckým výrobcem. Během své více než padesátileté historie vyrobila v Dessau některé celosvětově nejinovativnější a nejznámější letouny. 

V Dessau byla firma založena v roce 1895 Hugo Junkersem a původně vyráběla bojlery a radiátory. Po první světové válce přešla společnost k výrobě letadel. Během druhé světové války vyrobila firma některé z nejúspěšnějších letadel Luftwaffe, ale i pístové a tryskové motory do letadel, třebaže v nepřítomnosti svého zakladatele, který byl odstraněn nacisty.

Junkers v dnešní době kraluje hodinkám

Ale pojďme střemhlav k výrobě hodinek! Junkers jakožto hodinářská firma byla založena vnukem inženýra Huga Junkerse. Dnes patří s roční produkcí 150 000 kusů hodinek k největším výrobcům hodinek v Německu. Poslání hodinek s Ikarem v logu je přímočaré – snést průkopnické hodnoty leteckého designu z oblohy na zápěstí. Krása, nemyslíte? ❤️

V modelových řadách najdete hodinky inspirované designérskou školou Bauhaus a osobou Huga Junkerse, které se řadí spíše do skupiny společenských hodinek. Pokud vás zajímá detailněji historie značky a její modely, doporučuji povedený článek kolegyně Simony zde.

 A já se vrhám na hodinky z modelové řady Baumuster. Tato řada odkazuje na slavné B-Uhr, nebo-li Beobachtungsuhr. Ty se proslavily jako hodinky pro piloty a navigátory především za druhé světové války. 

Nejdůležitější ale je, že se jedná o typicky letecké hodinky s dokonalou čitelností a nadčasovým designem, vhodným i pro běžné, každodenní nošení. Tento design najdeme u většiny „pure“ leteckých hodinek.

42 milimetrů letecké radosti 

Když mi Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.0 přišly, nečekal jsem žádné převratné wooow. No, ale mýlil jsem se. Vlastně to v poslední době u mě bývá pravidlem, že pokud od hodinek nic moc nečekám, velmi mile mě překvapí a naopak. 

Tady nastal ten příjemný případ. Za 7 800,- dostanete velmi dobře zpracovaný kus hodinek. 

Pouzdro je 42 mm velké, lug to lug činí 49 mm. Nejdříve jsem si říkal, že budou veliké. Většinou totiž zvládnu 41 – 42 mm a 47 mm L2L. Zde nastalo milé zjištění, protože mi hodinky sedly. Může za to dobrá ergonomie pouzdra, nožiček a také masivního koženého řemínku. Prostě padnou!

Strojek: kooperace Japonska a Německa 

U levných leteckých hodinek mám trochu problém se strojkem, který hodinky pohání a dává jim život. Většinou se (v dané cenové relaci) jedná o QUARTZ nebo Miyotu. Nic proti, ale je to otázka mého osobního vkusu. Junkers šli cestou kooperace se značkou Seiko a do tohoto modelu nasadili Seiko NH35, který je prověřený, spolehlivý a lehce servisovatelný. Není to sice nic ultra, mega, top strop, ale v dané ceně jde o to nejlepší co může být.

Když si to shrneme, dostaneme:

  • kvalitní strojek s automatickým nátahem,
  • rezervou 40 hodin,
  • relativně malou denní odchylkou
  • a 24 kameny.

Strojek pracuje na frekvenci 21600 polokmitů za hodinu disponuje ukazatelem data na tradiční pozici třetí hodiny. K dispozici je také hacking, který nebývá úplným standardem.

Odkaz B-Uhr a perfektní ciferník

Zde pro mě nastalo největší překvapení! Nechápu, jak se jim povedl ten ciferník. Možná inspirace japonskými inženýry? Netuším, ale je to bomba. Ciferník, respektive číselník je zpracovaný ve stylu B-Uhr, stylu B a vyznačuje se perfektním zpracováním a čitelností. Nechybí výrazné ručičky, jak už bývá u pilotek zvykem. Zde najdeme tu vteřinovou zvýrazněnou oranžově.

Samozřejmostí je velmi hezká luminescence všech čísel, ručiček a indexů. Z čeho mi ale spadla brada, bylo zpracování ciferníku. Jeho plasticita a šrafování. Není nakreslené (jak se mě někdo ptal), nýbrž je opravdu plastické, prostorové. Nechápu a chválím. Mimochodem toto šrafování na číselníku není náhodné – odkazuje totiž na letoun Junkers A 50 Junior. Na pozici 12 najdeme tradiční logo Junkers, které vychází z létajícího muže (Ikarus) a filozofie Bauhausu. 

Co bych ale malinko modelu vyčetl je sklíčko. Ač nabízí skvělou čitelnost, tak se jedná pouze o minerál. Sice nějaký speciální s označením K1 – údajně je zde vrstva safíru. Osobně si však myslím, že by hodinkám slušel čistý safír. I za cenu trochu vyšší ceny.

Korunka je klasická, jako můžeme vidět třeba u IWC Mark. Žádná divočina, tak nějak přímo úměrná velikosti pouzdra. Na jejím boku můžeme opět obdivovat logo značky.

Pokud se podíváme na zadní stranu hodinek, najdeme průhled na strojek. Ten mi přijde trochu zbytečný vzhledem k jednoduchosti a raději bych ocenil plné víčko s nějakým zajímavým gravírovaním. 

Vodotěsnost pouzdra činí 50 m, což je takový letecký standard a minimum. Tudíž je WR u mne bez problémů a nějakých větších výtek. Kdyby to bylo 30, ozval bych se… 🙂 

Pilotky prostě patří na kůži 

Taky si to myslíte? Přiznám se, že jsem spíše „tahový“, náramkový typ. Pokud jde ale o pilotky, tam jsem si více než jistý, že těm sluší nejvíce kůže, případně NATO řemínek. Samozřejmě se dělají moc hezké a kvalitní náramky viz. IWC, ale měl jsem tu možnost vidět, zkusit, poňuchňat se a prostě NE. Není to ono. 

U Junkers chválím zpracování koženého řemínku. Je to opravdový kus kůže. Budu se opětovně opakovat, ale v dané cenové kategorii až nezvykle dobrý. V tomto by se mohli inspirovat právě u IWC, kde jsou jejich kůžičky trochu k smíchu. Zde dostanete poctivý kus kůže, s patinou, nýty a i přes jeho tloušťku sedí na ruce poměrně příjemně.

Vzhůru do nebes

Co napsat závěrem? Vím, že těch superlativů bylo hodně. Ale jinak to od nestranného fanouška hodinek a letectví nejde. Takže pokud se chystáte pořídit své první pilotky, máte rozpočet do 15 000,- Kč, mohu vám s čistým svědomím, klidným srdcem a úsměvem na tváři tyto hodinky doporučit. Za ty peníze nic lepšího nedostanete. Ano, flieger značek a konkurence je nemálo, ale tyto Junkersy mě tak mile překvapily, že o nich sám uvažuju do sbírky. Takže vzhůru do výšin nebeských!


Pilotky Junkers Baumuster B najdete ZDE na Helveti.cz.

Přijďte si hodinky prohlédnout naživo nebo vyzkoušet do holešovické prodejny Helveti. Vybírat můžete i mezi dalšími barevnými variantami:

Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.02
Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.03
Junkers Baumuster B Automatik 9.52.01.01
Rádi si čtete naše články? Navštivte také náš e-shop s hodinkami.
Přihlaste se k odběru novinek:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.