Recenze: Hodinky (skoro) jako ze století páry: Ball Fireman Victory

Ball Fireman. Běžného člověka spojení těchto dvou anglických slov nejspíš znejistí: Kulatý hasič? Co to má znamenat?! V případě fanouška hodinek je to ovšem jiná. Ball hravě identifikuje jako americko-švýcarskou hodinářskou značku. A slovo „fireman“ nikoli jako označení hasiče, nýbrž topiče na parní lokomotivě. Aby ne, když hodinky Ball vznikly jako certifikovaný měřič času na amerických železnicích, což ostatně dokládá jejich přídomek: „Official Railroad Standard“.

Text: Tomáš Skřipský, Fotografie: Tomáš Helísek

Obsah recenze

Železnice v genech

Hodinková značka Ball má železnici v genech a je na to patřičně pyšná. Svědčí o tom i názvy produktových řad jako Engineer (Strojvůdce) či Conductor (Průvodčí). Dnes recenzovaný kousek je zástupcem základní řady Fireman, konkrétně model Ball Fireman Victory NM2098C-S5J-BE. Sám jsem po něm delší dobu pokukoval, a když mi jej z Helveti nabídli k recenzi, nemohl jsem dospat, abych nepropásl kurýra.

První dojmy

Své první dojmy musím chtě nechtě popsat jako smíšené, ale není to vina hodinek. Jen se potvrdilo, jak odlišné mohou být představy, které člověk získá prohlížením fotek na internetu, ve srovnání s realitou. Fireman Victory mi po vybalení zkrátka přišly tak nějak titěrné, šedivé, nezajímavé. Naštěstí mi došlo, co za tím vězí. Předtím jsem zkoumal desítky snímků na počítačovém monitoru ve velkém rozlišení. A teď na hodinky koukám v pošmourném dni s brýlemi, co mám na počítač.

Druhé první dojmy

Druhý pokus, jasné osvětlení a taky brýle na čtení drobných písmen. A hele! Je to tady! Nádherný „vaflový“ ciferník, kontrast lesklých a broušených ploch, klasické křivky, kam oko pohlédne… Na dýnku reliéf vlakové soupravy, která se nezadržitelně řítí vpřed a kuželem světla proráží temnotu před sebou. A ta skvostně působící dvojice písmen „RR“ na vteřinovce i na korunce („RR“ jako „Rail Road“, čili železnice; pánové Rolls & Royce se dali dohromady později).

Proč se mi líbí

Zmíněný vaflový ciferník je nejnápadnější částí hodinek. Množství maličkých pyramidek v řadách a sloupcích vytváří oku lahodící strukturu, která snad každý pohled na ciferník učiní o pár vteřin delší, než je nutné k odečtení času. Tento vzor je označován jako „Clous de Paris“ – doslova „pařížské hřebíky“. Za mě je to nejhezčí provedení číselníku řady Fireman; hned za ním se mi líbí soustředné kruhy, následované radiálním reliéfem.

Dalším velikým plus je tvar pouzdra. To odkazuje na kapesní hodinky, jimž klenotník kdysi dávno připájel „pavoučí nožky“, aby šly nosit jako náramkové. Další věc, co vynikne až v reálu.

Když k tomu připočtu praktický a zároveň elegantní tvar ruček zvaný „dauphine“, plastické hodinové indexy ve tvaru drápů (či zubů) plus trvale zářící tritiové trubice vsazené do indexů i ruček, tyhle hodinky snad nemají chybu. Ale nepředbíhejme.

Co krapet drhne

Co mně na jinak parádních hodinkách tak úplně nebere? Třeba zmíněné tritiové trubičky jsou snad nejtenčí, co existují. Takže pořádně svítí jen v černočerné tmě. Fakt nešlo použít o fous širší trubice alespoň na ručkách?

Ke krásnému tvaru pouzdra mi nesedí humpolácká korunka. Líbilo by se mi, kdyby tolik nevyčnívala nebo byla nějak zaoblena, např. do tvaru „cibule“.

Náramek hodinek je krásný a má „neviditelnou“ motýlovou sponu, takže působí, jako by byl složen jen ze samých článků. To je sice elegantní, ale skrytá spona postrádá boční pojistku, jejímž stisknutím se uvolní. Spoléhá se tu na pouhopouhé tření – spona se zacvakne tlakem a rozpojí tahem v opačném směru. Také naprosto chybí mikroregulace běžná u klasických překlápěcích spon.

Poslední drobná „výtka“ patří velikosti pouzdra. Celá řada Fireman nabízí hodinky o průměru 40 mm, což je pro trochu urostlejší chasníky na hranici nositelnosti. Kdo si na to nezvykne, musí v katalogu Ball zkrátka kouknout jinam, výběr má až do 46 mm.

Co mě fakt štve

Jediná věc, která mě na hodinkách vysloveně s… štve, je umístění datumového okénka. Když nevyhovovaly obvyklé pozice 3 nebo 6, proč není přesně na půl cesty mezi indexy 4 a 5? Proč je „totálně šejdrem“ o hodně blíž pětce?! To by byl takový problém objednat posunutý potisk datového věnce? Anebo být odvážný a datumovku zcela vypustit? Příkladem, jak decentně vyřešit umístění datového okénka, mohou být třeba hodinky Bulova Lunar Pilot.

Závěrečné shrnutí

Ball Fireman Victory jsou výjimečné především svým designem, což ostatně platí pro všechny hodinky této značky. Vzhled je příjemně nostalgický až starosvětský, aniž by působil nudně. Naopak zcela přirozeně spojuje klasické tvary s výraznými vizuálními prvky („Clous de Paris“ ciferník, trojrozměrné indexy) a nejmodernější technologií (tritiové trubice). S dodávaným ocelovým náramkem hodinky spolehlivě splní roli každodenních univerzálů, ale přezutím na kvalitní kožený řemen se z nich stane společenský model. A určitě jim neublíží ani nějaký pěkný kaučuk, NATO strap či jiný textilní řemen.

Uvnitř šlape strojek Ball RR1103, tedy Ballem vyladěná ETA 2824-2/Sellita SW200 s rezervou nátahu 38 hodin. Je otázkou, zda padesát let stará konstrukce není v jedenadvacátém století anachronismem, když třeba strojek Powermatic 80 postavený na tomtéž základu má dobu chodu víc než dvojnásobnou. Ale! Ona ta nesmrtelná (t)ETA tiká i v pouzdrech daleko známějších – a dražších – značek, jen se skrývá za pseudonymy typu Calibre 5 (Tag Heuer), Calibre B17 (Breitling) atd.

Voděodolnost 100 m je slušná. Korunka je kvůli tomu šroubovací, ale není svéhlavá a zašroubovat zpět jde příkladně. Přesto jsou výrobci, kteří stejnou odolnost proti vodě obstarají pohodlnější „nešroubovací“ korunkou. Jako třeba Wenger u modelu Attitude.

A nakonec i poměr cena/výkon je u Ball Fireman Victory nastaven zcela přiměřeně, ač existují i jiné pěkné, ale ne tak originální hodinky za menší peníz – třeba Tissot PRX 80.

Rádi čtete naše články? Navštivte náš e-shop nebo se přihlašte do newsletteru.
Přihlaste se k odběru novinek a článků:

Komentáře

Zaujal vás článek? Chcete nás pochválit nebo nám naopak něco vytknout? Budeme moc rádi za váš komentář. Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *