Takzvané „sportovní“ hodinky jsou asi tak sportovní jako sportovní sako nebo sportovní auto. Sice mají ve sportech své kořeny, ale na moderní náročnější sport se nehodí. Jiné volnočasové činnosti ovšem s přehledem zvládnou. Také si zachovávají vysoký stupeň elegance, takže je můžete vzít na plovárnu i do divadla. Zdálo by se, že do tohoto žánru již nic revolučního nepřijde, ale dnes recenzované chronometry Formex Essence ThirtyNine (se zeleným číselníkem na tahu, ref. 0333.1.6600.100) dokážou ono zdání snadno vyvrátit.
Obsah recenze
Něco o značce
Historie švýcarské značky Formex sahá jen do roku 1999 a do širšího povědomí se dostala až v uplynulých několika letech svými moderně laděnými hodinkami s progresivním stylem a inovativní konstrukcí. Stručně: potápěčské Reef se snadno vyměnitelnou lunetou, polní Field s titanovým pouzdrem a sportovní ocelové Essence s karbonovou variantou Essence Leggera.
Více o značce a jejím konceptu se dozvíte v článku Švýcarský Formex boduje v pohodlnosti a luxusních číselnících.
Co jsou vlastně sportovní hodinky?
Formule sportovních hodinek je jednoduchá: bytelné nerezové pouzdro, nerezový (nebo jiný voděodolný) náramek, čitelný luminiscenční ciferník s decentním zdobením, minimum komplikací (prakticky jen datum, případně stopky), voděodolnost minimálně 10 bar. Toto všechno model Essence splňuje, a ještě víc.
Jak už název ThirtyNine napovídá, průměr pouzdra činí 39 mm. S výškou 10 mm, délkou přes nožky 46 mm, plochým dýnkem a zakřivenými nožkami tu máme krásně nositelné hodinky pro široké spektrum zápěstí. Hmotnost s náramkem v plné délce činí 137 gramů.
Na první pohled
Pouzdro se z dáli jeví jako moderní pojetí tradičního designu sportovních hodinek. Tedy: kruhový základ s tečně připojenými nožkami doplňuje větší množství hran s alternujícím leštěním a broušením, aby vznikl dojem moderní ostrosti. Čelní plocha lunety je svisle broušená. Tento prvek se na hodinkách několikrát opakuje.
Výše zmíněné ploché dýnko je prosklené (safír) a do pouzdra je přišroubováno osmi šroubky. Korunku bych uvítal šroubovací, ale když výrobce u hodinek za bezmála padesát tisíc garantuje stometrovou vodotěsnost, tak bych se několika temp v bazénu určitě neobával.
Vpředu křivky nehledejte
Uvnitř zkoseného obvodu s minutovou stupnicí se ukáže zdánlivě jednoduchý číselník. Vodorovné drážky doplňuje svislé broušení. Indexy jsou aplikované, s broušením na čelních plochách, leštěním po stranách a luminescenčním nátěrem uprostřed. Stejně detailně zpracované jsou i ručky. Výraznou datumovku najdeme na šesté hodině, kde na sebe přitáhne pozornost širokým zkosením ve vodorovném směru. Ale zároveň celkovou estetiku číselníku vůbec neruší díky bílým číslům na černém podkladu.
Z nápisů je přítomno nové logo Formexu – dvě stylizovaná, středově souměrná „F“, název značky i modelu a označení chronometru. Označení Swiss Made je tradičně na šesté hodině, obklopující zkrácený index. To vše je zakryto plochým safírovým sklíčkem s antireflexní vrstvou. Díky viditelným šroubům a relativně silné lunetě vzniká vcelku robustní, leč stále kultivovaný dojem.
Budoucnost je pružná
Nyní k inovaci samotné. Vlastní vnitřní pouzdro je uloženo v kleci (funkčně vnější část pouzdra ) a zepředu zajištěno čtyřmi šrouby. Pod každým se nachází pružina tlačící pouzdro vzad, tedy k zápěstí. Pokud tedy tlak zezadu na dýnko překoná odpor pružin, pouzdro se vysune vpřed.
Tento důmyslný patentovaný systém poskytuje pouzdru větší ochranu vůči čelním nárazům do klece (tedy do nožek) a vám nečekané pohodlí, pokud se vám při ohnutí zápěstí hodinky napínají přes kloub. Co je příjemné – přidané součástky hodinkám nepřidávají na hmotnosti. Stále se jedná o nositelný standard v rámci srovnatelných modelů.
Chronometr, to je třída
Přesný čas tu odměřuje nejvyšší třída strojku Sellita SW200-1, je tedy držitelem chronometrického certifikátu COSC. Certifikace vyžaduje chod v pěti definovaných polohách po dobu 24 hodin s odchylkou do -4 až +6 sekund.
Je velmi spolehlivý ve své přesnosti i schopnosti si onu přesnost udržet, ale i krásně dekorovaný. K červeným rubínovým ložiskům se přidávají tepelně modřené šroubky a volné plochy mají perlage, tzn. bodové broušení, které zachytává mikročástice a napomáhá tak k delší trvanlivosti strojku – a jen jako vedlejší efekt krásně vypadá.
Nerez a trocha té keramiky
Náramku se nedá vytknout nic. Skládá se z dvoučepových článků, na všech vnějších hranách zkosených a zaoblených. Signovaná spona je motýlová, s pevným pořadím zapínání – nejprve je třeba zapnout spodní část a až poté vrchní. Jištění obstarávají keramické západky, které lépe odolávají opotřebení než ocelové.
Pod svrchní částí spony se nachází překlápěcí extenze, která v letním žáru přijde velice vhod. Beznástrojově stavitelné spony s mnoha západkami, kterými se teď chlubí každá druhá mikroznačka, jsou bezesporu šikovné, ale většinou stejně nevyužijete více než dvě polohy. Jejich nevýhodou je pak větší délka, a tím pádem mohou způsobit menší nepohodlí, například na pracovním stole u klávesnice. Motýlová spona s extenzí je dle mého názoru pro sportovní hodinky ideálním kompromisem.
Poznámka: Na recenzi jsem je sice neměl, ale dostupné kožené a textilní řemínky Formex disponují překlápěcí sponou s dalším patentovaným prvkem – zabudovanou mikroregulací. Díky ní vám hodinky Formex Essence padnou přesně a nestane se vám obvyklá nesnáz provázející konvenční trnové přezky – kdy jedna dírka je málo a sousední zase moc. Díky oboustrannému rychloupínání provedete výměnu náramku za řemínek rychle a bez vystěžejkovače.
Jak se budou nosit?
Možná to není nadčasový design, ale stojí si za svým. Může se stát, že za nějakou dobu zestárne, ale pak se z něj stane atraktivní retro, možná i klasika. Každopádně jejich sportovní look vám vzhledem ke svému minimalistickému pojetí neudělá ostudu ani ve společnosti formálnějšího oblečení.
Kromě toho strojek uvnitř bude tikat stále stejně spolehlivě, budete-li se o hodinky řádně starat. Stejně tak vás neomrzí patentovaná vylepšení, která jak se říká – někdo v případě Formexu vymyslel hlavou, takže kromě zvýšené odolnosti hodinek poskytují velmi příjemný uživatelský komfort.